(Foto: Dutch Photo Agency)
Et defekt relæ forhindrede Vesti i at komme ud til den vigtige træning forud for kvalifikationen. Vesti måtte se til fra sidelinjen og sætte al sin lid til sin teamkammerat, Théo Pourchaire.
(Foto: Dutch Photo Agency)
"Det lærer man også noget af at stå der sat ud af spillet og se på, hvad de andre gør! Theo fandt ting i løbet af træningen, som vi tilpassede til kvalifikationen. Det virkede. Han satte bilen op til mig, og det gjorde han godt", smiler Vesti, der forstod at udnytte situationen optimalt.
(Foto: Dutch Photo Agency)
I stegende hede på lige under 40 grader og konstant brug af isbade for at køle kroppen ned kørte Vesti et tålmodigt sprintrace, der blev en kedelig affære. De fleste var under det meste af løbet fanget bag hinanden p.g.a DRS, hvor alle må overhale, men ingen kan, når kørerne ligger med næsten samme afstand til hinanden. Med efterfølgende straffe til kørere placeret foran Vesti, sluttede Vesti på en femteplads.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Hovedløbet bød på mere drama primært p.g.a forskellig dækstrategi. Vesti startede ud på de hurtige soft dæk, der holdt overraskende længe. At ramme præcist den omgang, hvor det hårdere dæk bliver hurtigere på en omgang end et slidt softdæk, er alle teams største udfordring. Det lykkedes ikke at time Vestis pitstop perfekt.
"Det kom nok en omgang eller to for sent. Jeg røg ud i trafik blandt to af de hurtigste kørere, som ikke skulle om ved mig, hvis min podieplads skulle sikres. Alligevel skete det. De "gik" nærmest forbi mig på min udeomgang efter mit pitstop. Uden varme i dækkene var jeg et nemt offer for Jack Doohan og min teamkammerat, der var oppe i fart med masser af varme i deres dæk."
Pointmæssigt blev det Vestis hidtil mest indbringende weekend i år med 19 points. Alligevel er det ikke den weekend, hvor Vesti har kørt sit bedste.
(Foto: Dutch Photo Agency)
"Sådan hænger tingene ikke altid logisk sammen. Igen bliver en god kvalifikation og stabil kørsel afgørende for at hente en stor portion points. Det her var ikke spændende og udfordrende race, som jeg elsker det mest. Varmen var i virkeligheden nok det mest udfordrende. Men ja - jeg var enormt tilfreds med min tidtagning uden en eneste omgang i bilen inden. At ramme de bremsepunkter i første huk er noget, jeg vil huske. Tusindedele af et sekund skilte os 3 kørere i front. Jeg kørte ikke en perfekt omgang, så med noget træning i benene inden, burde jeg have taget en pole position."
(Foto: Dutch Photo Agency)
Budapest venter næste weekend. Også her kan man være sikker på én ting: en overophedet bane og årets nok varmeste løb, hvor pitstop og dækstrategi igen vil spille en afgørende rolle for løbenes udfald.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Dorte Riis Madsen Læs mere om: Frederik VestiPaul Ricard24/07/22 - Paul Ricard - FIA Formula 2 |