Et varieret udsnit af spændende old timere kommer på besøg i pitten ved Lindum Skov Hill Climb 2022. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Deltagerne gik virkelig til stålet i deres old timere, konstaterer løbsleder Preben Stensballe. - I et hill climb dyster kørerne omkring at give old timerne fuld gas på en hastighedsprøve, som gennemkøres 3 gange. Kørerne fik derfor mulighed for at prøve kræfter med en snoet asfaltvej på den legendariske prøve gennem Lindum Skov.
Dækkene klæbede sig til asfalten, hvilket gav et topresultat for MNJ'eren. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Medtilrettelægger var Lindum Landsbykulturhus, hvor en af ildsjælene bag kulturhuset, Bodil Skjærris, husker tilbage: - Jeg fik selv en tur i konkurrencefart hos Karsten Holst Jensen i hans flotte og potente Opel Kadett GT/E med 200 HK under motorhjelmen. Som co-driver tænkte jeg NU MÅ HAN DA SNART BREMSE, når vi nærmede os et sving. Et sekund senere spurgte jeg mig selv igen NU MÅ HAN DA SNART BREMSE! Først 50 meget længere fremme blev den midterste pedal aktiveret, og vi var hurtigt videre!
I sit næste liv vil Bodil Skjærris gerne prøve at være rallykører, for hun var imponeret over oplevelsen sammen med Karsten Holst Jensen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Bilerne i hill climb er for hovedparten unikke eksemplarer af en rallybil eller banesports-racer, fortsætter Preben Stensballe. - Startfeltet omfatter tresserne, halvfjerdserne og firserne, men der er ikke en rusten plet noget steds på karosseriet. Man kan derfor kun have respekt for kørernes entusiasme. De nyder da også stemningen i ryttergården, hvor motorsports-snakken går i fulde omdrejniger, og der genopfriskes anekdoter og trekvarte usandheder. Heller komme med en lille løgn, end at snakken går i stå.
Hill climb er bl.a. for potente rallybiler som Toyota Celica GT Four i hænderne på rallylegenden Jens Mulvad. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Lindum Skov Hill Climb 2021 blev en god premiere på denne type motorløb i vores landsby, forklarer Bodil Skjærris. - Opbakningen fra både kørere og publikum har sået frøene til en gentagelse næste år. Alle fik en god oplevelse i ryttergården og med actionen ude på hastighedsprøven. Og i mit næste liv vil jeg selv have en rallybil og være ratbestyrer på hastighedsprøverne!
Gert Simonsen stiller til start med en nyrenovereret forparti på BMW 2002'eren, idet et regnvådt underlag kostede et svinkeærinde i botanikken ved et andet hill climb-arrangement sidste år. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
I en BMW 2002 (1972) strøg MNJ'eren Gert Simonsen ind som treer på generalpodiet: - Det er virkelig en spændende hastighedsprøve, som arrangørerne har fundet frem til os kørere. Jeg havde investeret i nye dæk til Limdum Skov Hill Climb 2021, og dette satte prikken over i'et omkring undervognens set up. Jeg havde meget god føling med rallybilen, selv når jeg kørte tæt på de fysiske loves muligheder.
Da Michael Nilling fandt den velplejede Bertone X 1/9 i Nordsjælland, skulle den naturligvis "hjem" til Himmerland. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Et nyt bekendtskab bliver Michael Nilling i den legendariske 2-personers Bertone X 1/9, som Fiat lancerede i 1972 og fabrikerede frem til 1989: - Jeg fandt mit eksemplar i Nordsjælland hos en ældre tidligere asfaltbanekører. Som udlært automekaniker er det virkelig sjovt at prøve kræfter med den italienske klassiker. Finjusteringen af motor og mekanik foregår helt old school. Her er der ikke noget elektronisk motorstyring, som går i nødprogram, når blot motoren får lidt mavepine og slipper en lille benzin-vind. Her er manuel fingerspids-fornemmelse den eneste kur til at få hestekræfterne tilbage i motorrummet.
Michael Nilling ser frem til sin debut i Lindum Slov Hill Climb – forhåbentlig under en solrig og skyfri himmel. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Lindum Skov Hill Climb 2022 Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Lindum Skov21/05/22 - Lindum Skov - Hill Climb |