Det Sønderjyske team havde haft to testdage forud for sæsonen, og med KUMHO som den nye dækleverandør i klassen, var der meget nyt der skulle læres, på trods af, at det er anden sæson for Carsten i bilen.
Heldigvis var der to træningspas, hvor både kører samt de nye mekanikere på holdet kunne lære det hele lidt bedre at kende.
(Foto: SK Photo)
Den første træning endte dog mere eller mindre bare som funktionstest, da en tidligere klasse havde spildt olie på banen, så der lå en masse kattegrus for at suge det op. Det betød at det til tider lignede en grus-rallyprøve i stedet for en asfaltbane. Derfor var tiderne heller ikke specielt repræsentative, men det lykkedes Carsten at sætte 14. hurtigste tid ud af de 19 kørere.
Der blev skruet op for farten i træning 2, hvor det lykkedes at forbedre omgangstiderne. Det gjorde konkurrenterne dog også, så det blev til 18. bedste tid.
Holdet valgte at satse på nye dæk til kvalifikationen, hvilket tidsmæssigt var bedre – men bilen var utrolig nervøs, da forskellen på vejgrebet på for- og bagenden var for stort. Derfor blev det kun til 19. startposition i det hårde og tætte felt.
(Foto: SK Photo)
Søndagen startede med 10 minutters Warm Up, hvor Carsten satte 16. hurtigste tid af alle.
En times tid senere var TCR-feltet klar til løb 1. Det blev til en rigtig god start for den grønne Honda Civic, hvor Lorenzen hurtigt var oppe på 14. pladsen. Der blev dog presset meget hårdt på fra kørerne bagved, og der var et par stykker, som havde mere fart i raceren. Men der blev forsvaret efter alle kunstens regler, og det lykkedes at køre en 17. plads hjem, selvom der virkelig var pres på - en positiv start på sæsonen for Budweg Racing. Husk på at teamet kører i feltets ældste bil og med et begrænset budget. Endvidere har Carsten ikke den samme erfaring som mange af sine konkurrenter. Derfor var teamet umiddelbart tilfredse med udfaldet af sæsonens første heat.
(Foto: SK Photo)
Lige så god som starten var i heat 1 – lige så dårlig var starten i heat 2. Alle TCR racere har en speciel Launch Control, som hjælper bilerne med at sætte i gang, så man blot slipper håndbremsen, mens man holder med speederen i bund og koblingen på koblingspunktet. Men da Carsten satte bilen i 1. gear for at aktivere Launch Control, gav bilen et lille hop og gik i stå. Han fik liv i den igen – men det lille hop var nok til at blive dømt for tyvstart – koblingen var simpelthen stået af.
Tyvstarten resulterede i en strafbane som Carsten desværre ikke får udført korrekt første gang, hvilket resulterer i endnu en strafbane. I hans iver efter at få kontakt til feltet, laver han en bremsefejl for enden af langsiden og ødelægger begge fordæk – så var det løb kørt.
Mekanikerne forsøgte at lufte koblingssystemet ud i den korte pause mellem heat 2 og 3, i håb om at det var der problemet lå, men det var det som bekendt ikke. Så efter et godkendt heat 1, blev det en lidt trist afslutning på weekenden. Teamet vælger dog at tage de positive ting med, hvor der var god kontakt til feltet, og det blev til nogle fede dueller med flere af de andre kørere.
(Foto: SK Photo)
Nu står den på godt 2 ugers forberedelse, inden den anden afdeling af årets mesterskab køres på Ring Djursland den 28.-29. maj.
Indtil da, kan man se eller gense weekendens løb på https://www.youtube.com/c/TCRDenmark
BUDWEG RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenPadborg Park08/05/22 - Padborg Park - TCR Denmark |