De nye regler var i fokus. Ville de faktisk gøre en forskel? Bare i opbygningen til sæsonen var tvivlen til stede. Hvordan var magtforholdet mellem bilerne? Ville Ferrari være så gode, som de så ud til - og ville Mercedes være så dårlige som de selv sagde? Dommen over de nye regler, er efter et enkelt løb er, at de virker. Tegnene var, at bilerne tydeligvis kunne køre tættere, end de kunne sidste år. Efter en periode med en sen SC forblev feltet relativt samlet de sidste omgange. Og endelig at Leclerc og Verstappen flere omgange i træk havde dueller rundt ved de første par sving, og Verstappen to gangen kom forbi monegaskeren, som begge gange hurtigt slog igen. I tredie forsøg udbremsede hollænderen sig selv og Leclerc kunne trække fra.
Leclerc kom også bedst fra start, mens Perez blev lukket lidt inde og faldt tilbage bag Magnussen. Danskeren lavede en god start, men Bottas, der startede 6'er som så ofte før, startede svagt. Perez, og senere Russell kom dog begge forbi danskeren og dermed var hakkeordenen etableret. Ferrari og Red Bull i front, Mercedes haltende lidt bagefter - og så resten af feltet. Og lige i dag var Haas best-of-the-rest.
Kampen mellem Leclerc og Verstappen var til tider intens, men absolut i den pæne afdeling. Hårde dueller kan have deres fascination, men det her var ikke hårdt, bare intenst og ganske fair. Det var efter første pitstop at de havde deres duel. Efter det andet pitstop var Verstappen for langt efter til at sætte et angreb ind - og det var han ikke helt tilfreds, han mente ganske tydeligt, at det var teamets fejl, fordi de havde fortalt ham, at han skulle tage det roligt på sin ud omgang. Måske har de team og kører misforstået hinanden. For der var sådan set grund til at være lidt forsigtig efter et pitstop. Lewis Hamilton lavede sæsonens første pitstop og var ikke mange centimeter fra at ryge af i første sving. Nye regler omkring dækvarmere betyder, at dækkene nu er koldere end sidste sæson - så der skal lige arbejdes lidt for at få dem op i temperatur.
Efter sit andet pitstop begyndte Verstappen at beklage sig. Bilen virkede tung i styringen. Teamet kunne ikke sætte fingeren på, hvad præcist det var. Efter at Gaslys bil var stoppet med en død motor, der begyndte at brænde og hidkaldte SC, og stort set alle tog sig et ekstra pitstop, havde Verstappen stadig problemer. På vej hen mod det grønne flag pressede han Leclerc, men da Ferrari-køreren satte foden på speederen, forsvandt han væk. Verstappen skulle i stedet forsvare sig mod Sainz, der gerne ville have en 2. plads. Da spanieren endelig kom forbi, virkede det som motoren hos Red Bull gav helt og Verstappen kunne trille ind i pitten og forlade bilen.
Ude på banen arvede Perez 3. pladsen og fik at vide, at han skulle vise brede albuer - samtidig med at han også gjorde opmærksom på, at hans bil heller ikke virkede optimalt. Han formåede at holde Hamilton bag sig et stykke tid, men i første sving på sidste omgang, spandt mexikaneren rundt. Motoren satte simpelt hen ud halvvejs rundt i svinget. Så fra at være nr. 2 og 4 endte de to røde tyre som nr. 18 og 19.
Hamilton havde ikke en bil til top tre, men så havde han formået at holde sig på 5. pladsen og være første-udfordrer, skulle andre få problemer - og det fik de jo. Russell arvede 4. pladsen uden rigtigt at imponere. Efter en dårlig kvalifikation kom han fremad ved hjælp af bilens overlegenhed. Han var helt sikkert ikke beordret. til at spille anden violin i teamet - det var der ingen grund til, dertil var han ikke tæt nok på Hamilton.
Kevin Magnussen fik en god start og prøvede tidligt på at udfordre Hamilton, men dertil var klasseforskellen på de to biler for stor. Men bortset fra topteamsene formåede danskeren at holde resten af feltet bag sig. Efter SC havde han Valtteri Bottas i nakken. Finnen genopstod fra sin dårlige start undervejs i løbet, men han fik aldrig for alvor sat et angreb ind på Magnussen. De to var samtidig de store overraskelser i dagens løb. Sidste år var hverken Alfa Romeo eller Haas en bil, man var imponeret af. Begge teams havde vist ansatser til store forbedringer i de to vintertests, men det betyder ikke altid så meget. Men det viste sig, at holde vand.
Ocon blev nr. 7 på en dag, hvor Alpine ikke rigtigt imponerede. Franskmanden virkede i meget bedre form end Alonso i den anden Alpine, pga af de Red Bulls exit, alligevel endte i pointene på en 9. plads. Mellem dem kom Tsunoda, der egentlig kørte et fornuftigt løb. Det sidste point gik til Zhou, den kinesiske debutant i Alfa Romeo.
Uden for pointene er det værd af bemærke McLaren, som havde deres dårligste weekend i flere år. Ricciardo blev nr. 14 - foran Norris. Efter sidste år, hvor man havde store forventninger til deres fremskridt, har de i den grad skuffet.
Sjældent har et en sæson-åbner kommet med så mange løfter, så nu er vi jo så spændt på om løfterne kan bære, og om resultatet i dag, var udtryk for et styrkeforhold, eller for at feltet er blevet så tæt, at det er de mindste marginaler der afgør om det er Haas eller Aston Martin der kommer tættest på de tre teams i front.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir20/03/22 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |