Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Forvirring om reglerne

Formel 1 
10/04/03 

Michael Schumacher mener at Fisichella bør vinde, eller også skal pointene halveres. Men tyskeren burde måske lige kaste sig over det sportslige reglement først!
 

Det brasilianske Grand Prix blev afbrudt på 55. omgang, og med resultatet gældende for 53. omgang. Fisichella førte løbet, men Raikkonen var foran på 53. omgang som derefter blev det gældende. Til tysk TV har Michael Schumacher udtalt. "Man får fulde point hvis 3/4 af distancen er gennemført, hvilket ville have været på 54. omgang. 55 omgange var gennemført, men to trækkes fra og baseret på det blev Raikkonen erklæret til at være vinder. Hvis FIA siger at flere omgange var gennemført bliver Fisichella vinder."

Hvis et løb afbrydes før 3/4 dele er blevet gennemført og det herefter bliver besluttet ikke at foretage genstart, bliver der uddelt halve point. Det vil sige at Raikkonen så kun skulle have fem point hvis det stod til Michael Schumacher. Men her er den forsvarende verdensmester forkert på den! Han overser en væsentlig detalje.


Er det nu rigtigt? Hvem skal egentlig vinde - og hvordan er reglerne nu en gang?
(Foto: Jordan)

For at underbygge det kan vi først tage et hurtigt kig på reglerne - sådan som de findes hos FIA. Det er i artikel 153 og 154 at spørgsmålet om løbsdistancer og klassifikationer findes. Her er de i den originale ordlyd:

153) Should it become necessary to stop the race because the circuit is blocked by an accident or because weather or other conditions make it dangerous to continue, the clerk of the course shall order a red flag and the abort lights to be shown at the Line. Simultaneously, red flags will be shown at all marshal posts.
When the signal is given to stop all cars shall immediately reduce speed in the knowledge that:
- the race classification will be that at the end of the lap two laps prior to that during which the signal to stop the race was given,
- race and service vehicles may be on the track,
- the circuit may be totally blocked because of an accident,
- weather conditions may have made the circuit undriveable at racing speed,
- the pit lane will be open.

154) The procedure to be followed varies according to the number of laps completed by the race leader before the signal to stop the race was given:
Case A. Less than two full laps. If the race can be restarted, Article 155 will apply.
Case B. Two or more full laps but less than 75% of the race distance (rounded up to the nearest whole number of laps). If the race can be restarted, Article 156 will apply.
Case C. 75% or more of the race distance (rounded up to the nearest whole number of laps). The cars will be sent directly to the parc fermé and the race will be deemed to have finished when the leading car crossed the Line at the end of the lap two laps prior to that during which the signal to stop was given.

Så skal der regnes

Løbsdistancen på Interlagos er 71 omgange. 75% af de 71 omgange svarer til 53,25 - og ifølge artikel 154C så skal der rundes op. Det vil sige omgang nummer 54. Læg mærke til at der i første del af artiklen er en forskel på tiden for det røde flag i forhold til klassificeringen:
- Det er antallet af omgange der er gennemført af den forreste der afgør om løbet kan sluttes af før tid og derefter
- afgøres klassificeringen to omgange tilbage.

Med andre ord - det er to begreber der ikke kan blandes sammen. Eftersom løbet blev afbrudt på 55. omgang (hvilket jo i sidste ende ikke er helt sikkert!) så er det indenfor 75%, uagtet at resultatet tæller for en omgang der ligger før 75%.


Michael Schumacher røg af banen - så selvfølgelig er der en grund til at han helst ser Raikkonens point halvveret, eller minimeret...
(Foto: Daimler Chrysler)

På fredag kigger FIA en ekstra gang på om hvornår løbet reelt blev flaget rødt. Ifølge de brasilianske officials skete det på 55. omgang, men noget kunne tyde på at det ligeså godt kunne have været sket på 56. omgang. Hvis Fisichella var ude på sin 56. omgang, så vil det være 54. omgang der tæller til resultatet, hvilket vil sende Fisichella op foran Raikkonen. Men når alt dette lægger sig, hvem vil så sige at Formel 1-reglementet skal være let at forstå...

Læs mere:
Fisichella kan stadig vinde

Benji

Læs mere om:
  • 06/04/03 - Interlagos - Formel 1
  •