Det er langt fra at VM skal afgøres i sidste løb. Nogle gange bliver dog godt, andre gange ebber det ud i ingenting. At VM står åbent på sidste omgang er sjældent, men det er den slags dage, der går over i historien og skaffer sportens nye fans. Sådan en dag var det i dag.
Men der skal jo et løb til, før det hele kan blive afgjort på sidste omgang. Det er i detaljen VM bliver afgjort. Alle hændelser har en forhistorie. Her var forhistorien, at Latifi var stået af, relativt voldsomt og hans bil var strandet på tværs af banen. Det betød, at der blev sendt en SC på banen. - med seks omgange tilbage Verstappen skiftede dæk, Hamilton blev ude. Hans dæk var ellers ældre end Verstappens. Mercedes var fanget i et dilemma. Hvis de trak Hamilton i pit, ville Verstappen blive ude og komme i front - og hvis løbet ikke kunne nå at komme i gang igen, ville Verstappen blive mester. Lod de Hamilton blive ude, ville Verstappen satse på bløde friske dæk, i håbet om, at løbet blev startet igen. Og det blev det.
Ikke helt uden noget kontroversielt. FIA excellere jo i, at lave kontroversielle afgørelser. Ved SC plejer man at slippe de, der er en omgang bagud forbi, men det var der ikke tid til. Hvis man ikke gør det, plejer de alle at blive hvor de er. Her valgte man den kontroversielle og pragmatiske løsning, at de biler, der lå mellem Hamilton og Verstappen blev sendt forbi. Det kunne man nemlig godt nå. Og så kunne VM kandidaterne ligge side om side, indtil Hamilton valgte at fyre op under motoren og håbe på, at han havde motoren og bilen på sin side. Men det havde han ikke.
Forud var gået et løb, hvor Hamilton havde siddet på det hele. En kontroversiel situation fra første omgang, hvor Hamilton ikke skulle give en plads tilbage til Verstappen, selvom han havde fået fordel af, at være uden for banen, var for længst blevet glemt. Mercedes bilen var så overlegen, at det ikke ville have betydet noget som helst alligevel. På ens dæk, kørte Hamilton hele tiden fra Verstappen. Selv da Verstappen i starten kørte på bløde dæk og Hamilton på medium, var Hamilton hurtigst.
Undervejs havde der været en virtuel SC hvor Verstappen også havde fået nye dæk, men selv på nye hårde dæk var han for langsom i forhold til Hamilton. Hurtigere, men ikke nok. Verstappen havde også fået hjælp af Perez, der havde ventet med sit første stop, så han kunne gå i duel med Hamilton om 1. pladsen, så Verstappen kunne hente Hamiltons forspring. En fremragende duel, som man skal hedde Toto Wolff for ikke at nyde. Han syntes derimod der var tale om farlig kørsel. Men nu har Toto Wolff aldrig været kendt for at være en stor sportsmand (det samme gælder for Christian Horner). Men selv, der efter Perez' hjælp, kørte Hamilton bare fra Verstappen.
Dybest set gjorde Hamilton alt rigtigt i dag, og så vandt Verstappen, fordi omstændighederne var på hans side - og fordi han kunne satse på en offensiv taktik, mens Hamilton i front var tvunget på en defensiv strategi. Og så skal vi da lige have med, at Verstappens og Hamilton duel på sidste omgang var den reneste de har haft. Måske skal man også lige huske, at Verstappen vinder med syv point, så de fem point han fik foræret i det Skandaløse Belgiske Parodi, i forhold til Hamilton, ikke var dem, der afgjorde VM.
Sainz arvede en 3. plads, da Perez blev trukket ud af løbet under SC perioden af indtil videre ukendte årsager. Tsunoda kørte sig fremragende frem til en 4. plads, foran Gasly i den anden Alpha Tauri. Bottas endte på en ligegyldig 6. plads, foran Norris og Alonso. Ocon og Leclerc tog de sidste point. Men det var der ingen, der rigtig interesserede sig for. En VM kamp, med en afgørelse på sidste omgang trækker alle overskrifterne, og tager alt opmærksomheden.
Toto Wolff var rasende og en radiobesked fra ham til Michael Masi blev sendt ud i æteren. Han mente, at det var helt galt og den sidste omgang burde annulleres. Masi svarede kort "It's called motor racing".
Ses næste år! Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yas Marina Circuit12/12/21 - Yas Marina Circuit - Formel 1 - FIA F1 |