Der var tre afgørende situationer i løbet. Det første var da starten gik. Verstappen kom hurtigst afsted, men Hamilton virkede til at hente ind på ham. Verstappen trak mod venstre og forsøgte at presse Hamilton, men Hamilton holdt på, og da de nåede første sving pressede han tilbage og fik fordelen på vej ud ad svinget. Hurtigt fik han opbygget et forspring og lignede pludselig en gammel udgave af sig selv - i front og med situationen under kontrol.
Så satte Verstappen sit første taktiske stød ind. Selvom han var ved at hale ind på Hamilton, gik han tidligt i pit. Det betød at han havde et par stykker han skulle forbi, inden han var tilbage på 2. pladsen. Men det kom han, dels ved overhalinger, dels ved at bilerne foran trak i pit. Da Hamilton trak i pit havde han et forspring på omkring 13 sekunder, men det er jo langt fra nok. Hamilton kom ud et stykke efter Verstappen. Nu var hollænderen i front og virkede til at kontrollere løbet. Dog ikke mere, at man forventede en spændende afslutning.
Det næste stød fra Verstappen virkede lidt mere satset. Hamilton var kommet tæt på Verstappen, der beklagede sig over sine bagdæk. Måske var det derfor, måske var det bare hele tiden meningen, men i pit kørte Verstappen, samtidig med at Hamilton konstaterede, at hans dæk havde det fint. Verstappen halede lidt ind på Hamilton, men ikke meget. Otte omgange senere smuttede Hamilton i pit og igen måtte han overlade føringen til Verstappen. Det spændende var nu - kunne Hamilton nå at hente Verstappen - og kunne han komme forbi?
Der var lige knapt 9 sekunder, da Hamilton forlod pitten for sidste gang - og hans dæk var otte omgange friskere. Han kørte og kørte og hentede og hentede. Men da han nåede Verstappen var hans dæk slidte, mens Verstappen havde kørt pænt på sine - og dermed udlignet de otte omganges forskel i alder. Hamilton nåede under sekundet, men ikke på et sted, hvor det gav en DRS - og så var løbet afgjort. En taktisk sejr til Verstappen.
Og ellers vil løbet husket for Alonso vs. Alfa Romeo. Først blev spanieren angrebet af Raikkoen. Alonso gjorde sig bred og Raikkonen måtte forlade banen, men holdt foden på speederen og kom forbi Alpine køreren.
Alonso blev sur og ville have pladsen tilbage, men stewards vurderede, at der ikke var noget at komme efter. Dernæst overhalede Alonso Giovinazzi ved at køre uden for banen - og her måtte han så give pladsen tilbage til Alfa Romeo køreren. Senere kom han forbi igen og en ny batalje opstod - og dennegang var det Giovinazzi der måtte afgive sin placering til Alonso. Senere måtte spanieren udgå med tekniske problemer.
Der var også andre kørere i løbet. Perez fik en fin 3. plads efter en rigtig god weekend. Leclerc blev nr. 4 foran Ricciardo og Bottas. Finnen fik kørte sig fornuftigt frem, uden dog rigtigt at imponere.
Sainz blev nr. 7 og Norris nr. 8. Altså to gange sejr til Ferrari i den interne Ferrari/McLaren kamp om 3. pladsen i VM for konstruktører. Tsunoda, der også havde en god weekend blev belønnet med en 9. plads og Vettel fik det sidste point, da Raikkoen snurrede rundt og sendte sig selv på geologisk ekskursion i gruset
VM er ikke afgjort, men ender det hos Verstappen, var løbet i Texas et af de vigtigste.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit of the Americas24/10/21 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F1 |