Casper Røes og hans team fik en alt andet end optimal optakt til weekendens udfordringer, da et dødsfald i Caspers familie betød, at han ikke kunne tage del i fredagens træninger og tidtagninger. Efter en snak med promotor Tom Pedersen fik han dispensation til at stille op til lørdagens heats alligevel men skulle naturligvis starte bagest på gridden. ”Det er, hvad det er,” sagde Casper før weekenden. ”I sådan en situation er motorsport ikke det vigtigste i verden, og vi må bare kæmpe med næb og klør for at komme fremad, når lamperne slukker.”
(Foto: Røes Motorsport)
Og kæmpe, det kom de til hos Røes Motorsport.
I heat 1, hvor Casper startede fra 13. pladsen, havde han ganske god fart i bilen men blev involveret i nogle hårde kampe i den tunge ende af feltet. Det kostede en masse tid, og derfor nåede han ikke længere frem end 9. pladsen.
Heat 2 lignede på mange måder en gentagelse af heat 1 – her startede Casper fra 14. pladsen, og igen var der fin fart i bilen. Den hurtige fynbo krydsede målstregen på 8. pladsen, men nu ville dommerne også lege med. De vurderede, at Casper havde påkørt en konkurrent under et overhalingsforsøg og straffede dette med en tidsstraf på 6 sekunder, hvilket ændrede hans 8. plads til en 11. plads. Eftersom der var tale om en såkaldt faktadom, stod den ikke til at ændre, selvom videooptagelser fra Caspers racer klart dokumenterede, at sammenstødet ikke var hans skyld. Dommerne indrømmede overfor Casper, at ”det nok var en forkert dom”, men den kunne ikke ændres, og derfor stod 11. pladsen ved magt.
(Foto: Røes Motorsport)
Til heat 3 og 4 havde mørket sænket sig over Padborg Park, og nu blæste Røes Motorsport til angreb. I Super GT må hver kører benytte 4 nye dæk til hver løbsweekend, og eftersom Casper Røes ikke havde taget del i tidtagningerne, havde han valgt at gemme sine nye dæk til de 2 finaleheats. Modsat de fleste af konkurrenterne kunne han derfor trille ud til heat 3 på helt nye slicks, og forventningerne var store – desværre varede glæden ikke længe.
Casper startede igen fra bageste geled men fik en forrygende start og var allerede oppe som nr. 10 efter 1. omgang. Han havde tydeligt mere greb ud af svingene end sine konkurrenter og kunne komme meget tidligere på gassen. På 2. omgang satte han et angreb ind på sin egen teamkammerat Lasse Andreassen, men det endte desværre galt. Lasse så ikke Casper bil på indersiden i Audi svinget, og de 2 racere stødte sammen – Lasse kunne fortsætte trods skader på bilen, mens Casper måtte udgå af heatet. ”Det er super ærgerligt for os begge, og jeg påtager mig skylden,” sagde en skuffet Casper Røes lige efter heat 3. ”Jeg havde så meget overskud derude, og jeg blev nok lidt for ivrig. Set i bakspejlet skulle jeg have ventet og sat overhalingen ind et andet sted, men jeg var så tændt og opsat på at komme frem i feltet, at jeg forivrede mig lidt. Lasse havde ikke mange chancer for at se mig på indersiden, og derfor bebrejder jeg ikke ham for sammenstødet. Jeg har givet ham en uforbeholden undskyldning, og vi er stadig lige gode venner.”
(Foto: Røes Motorsport)
Den sorte Super GT racer med startnummer 7 fik en hård medfart i sammenstødet, og teamets første tanke var, at weekenden var slut – med blot 25 minutter til rådighed til at reparere bilen ville Casper ikke komme til start i heat 4. Efter 1 minuts betænkningstid besluttede Caspers chefmekaniker imidlertid, at der i det mindste skulle gøres et forsøg, og så gik alle mand i krig bevæbnet med strips, popnitter og gaffatape. Med bare 1 minut tilbage på uret, trillede Casper Røes ned af pitlane klar til heat 4 – med en bil, der tilsyneladende have været med i krigen. Forreste venstre hjørne blev holdt sammen af adskillige lag gaffatape, sporingen var røget på bilen, og hækvingen var flækket og sad skævt.
(Foto: Røes Motorsport)
Casper kæmpede, så blodet sprang, og på trods af den amputerede racer var han blandt de hurtigste på banen. Fra en startposition som nr. 13 fik han kæmpet sig op på 7. pladsen, før raceren mistede lidt af pusten på de sidste omgange. Casper sluttede heat 4 på 9. pladsen.
(Foto: Røes Motorsport)
”Det har været en fuldstændig vanvittig weekend! Den værst tænkelige optakt og en masse stress for overhovedet at blive klar – og så lidt for meget ballade og et dumt sammenstød med min egen teamkammerat. Det er noget af det vildeste, jeg har været med til,” fortalte en svedig Casper Røes lige efter det sidste heat. ”Bilen var ikke nem at køre, og jeg skulle hele tiden holde rattet drejet lidt mod venstre, fordi sporingen var røget. Alligevel var der OK fart i bilen, og jeg fik da vist mig frem med nogle gode overhalinger. Jeg er faktisk vildt imponeret over, at teamet overhovedet fik mig ud at køre igen – da jeg så skaderne efter sammenstødet, troede jeg det var slut. Men jeg har nogle helt vanvittige folk omkring mig, som tilsyneladende ikke kender til at give op. De VILLE bare have mig ud at køre igen, og jeg er simpelthen så stolt og taknemmelig for deres hårde arbejde.”
(Foto: Røes Motorsport)
Udover de sportslige aspekter er der noget andet, der også fylder meget for den lynhurtige fynbo, når han skal evaluere på årets Night Race. ”Det var helt vildt fedt, at vi endelig kunne invitere gæster til race igen – det har både vi og vores sponsorer ventet meget længe på, og det var en kæmpe fornøjelse, at så mange glade mennesker kiggede forbi. Jeg er enormt glad og stolt på hele teamets vegne over den massive støtte og opbakning, som vi mærker sådan en weekend,” slutter Casper Røes.
(Foto: Røes Motorsport)
Næste opgave for Super GT feltet bliver Ring Knutstorp i Sverige, som lægger asfalt til sæsonens 6. løbsweekend 25./26. september.
Røes Motorsport
Jens Hvas
Sporting Manager, Casper Røes
Læs mere om: Casper RøesPadborg Park04/09/21 - Padborg Park - Super GT Danmark V6 |