Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tilskuerne tabte i Belgien

Formel 1 
29/08/21 

Verstappen erklæret vinder efter to omgange bag SC
At man ikke kan køre et løb fordi det regner, er hvad det er. At man ikke kan køre et løb fordi man ikke har monsundæk er lettere pinligt. Men når man så kører to omgange bag Safety Car for at kunne uddele halve point, er at gøre grin med fans, tilskuerne på banen og VMs integritet. At så afslutte med et podium får det til at ligne en farce.
 

Formel 1 er en sport, skal behandles som en sport og opføre sig som en sport. Sport, over en bred kam, er en del af underholdningsindustrien, en industri, der lever af, at andre mennesker, på den ene eller anden måde ser det, holder sig orienteret.

F1 har historisk set haft sin andel af farcer, urimelige afgørelser, cowboy-regler, pinlige afgørelser og meget andet. I dag var det pinlige manglen på beslutninger. Opdateringer, der blot fortalte hvornår næste opdatering kom, tids-frysning for at kunne overholde egne regler. Man kunne fra starten af, have fortalt en plan. Man kunne have ladet være med at fryse tiden. Man kunne have besluttet at køre løbet i morgen tidlig - eller for den sags skyld køre det lørdag morgen på Zandvoort. Eller man kunne helt have aflyst det.

I Australien i både 1989 og 1991 regnede det i urimelige mængder. I 1989 kørte man hele løbet, Prost valgte at trække sig tidligt i løbet, mens andre fortsatte - en ting ikke alle senere var stolte af. I 1991 kørte man 17 omgange inden flere uheld var spredt ud over banen. Lidt klogere var man blevet. Ingen af de to løb, burde have været startet. Måske skulle de have været udsat til om mandagen!

Andre gange er regnen bare så slem, at man suspenderer løbet og håber på, at det bliver bedre. På et tidspunkt erkender man, at det ikke kommer til at ske. Så tager man beslutningen om at afslutte løbet.

Her ventede og ventede man. Blev ved med at udsætte en beslutning, for så at trille to omgange bag SC, så man kunne uddele point. Point skal gives, når der har været kørt et racerløb, ikke når man har kørt paradekørsel. Hvis man synes at pointene skal uddeles ud fra kvalifikationstiderne, hvis man ikke kan gennemføre et løb, så kan man skrive det ind i reglerne og så behøves man ikke opføre et skuespil, der sådan set ikke gør andet end at fornærme tilskuere og seere. En sådan regel ville være reel, i modsætning til det man nu rent faktisk valgte at gøre.

Verstappen fik 12,5 point og Hamilton 7,5. Hvis Verstappen vinder med mindre en fem point, vil Hamilton med rette kunne føle sig snydt. En aflysning af Det Belgiske Grand Prix, ville i stedet have været til hans fordel.

Farcen kunne have været sluttet tidligere, muligvis også mere anstændigt. Der er en generel regel om, at man ikke må bringe sporten i miskredit. Den er sjældent brugt, og altid overfor teams og kørere. Den kunne ellers med fordel ofte have været anvendt mod den sportslige ledelse etc. I dag kunne Michael Masy måske have fået en straf!

Næste uge skal der køre på Zandvoort. Ikke den rigtige, men en noget amputeret udgave. Altså medmindre der fyger lidt for meget sand ind over banen, for så må de vel heller ikke køre!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Spa-Francorchamps
  • 29/08/21 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •