René Rast, Lucas di Grassi. (Foto: Audi Communications Motorsport)
“Thank you Formula E, it’s been electrifying!” stod der på halo-systemet i de to Audi e-tron FE07-biler, der blev kørt af Lucas di Grassi og René Rast (Audi Sport ABT Schaeffler) – en besked til arrangørerne og fans af det første verdensmesterskab for elektriske racerbiler, der startede den 13. september 2014 i Beijing med en sejr af Lucas di Grassi.
Samme Lucas di Grassi vandt lørdag det første af de to sidste løb i sæson 7 i Berlin. Med sin tolvte sejr i den elektriske raceserie bevarede brasilianeren sine chancer for at vinde verdensmesterskabstitlen til det sidste. "Det var en meget følelsesladet weekend," sagde Lucas di Grassi. "På syv år har vi opnået ekstremt meget med Audi Sport, ABT og Schaeffler."
Lucas di Grassi. (Foto: Audi Communications Motorsport)
Lucas di Grassi’s teamkammerat René Rast scorede ekstrapoint for hurtigste omgangstid seks gange i 2021, hvilket gjorde Formel E-rookien til årets absolut mest succesrige kører i denne disciplin.
Customer racing teamet Envision Virgin Racing, der stillede med to Audi e-tron FE07, bidrog med yderligere to hurtigste omgangstider, tre pole-positioner og i alt fem podiepladser.
Audi e-tron FE07 #04 (Envision Virgin Racing), Robin FrijnsAudi e-tron FE07 #04 (Envision Virgin Racing), Robin Frijns. (Foto: Audi Communications Motorsport)
"Vores største styrke i år har helt sikkert været drivlinjens effektivitet under løbet," sagde Allan McNish, Teamleder for Audi Sport ABT Schaeffler. “Denne sæson har været utrolig tæt med hårde kampe på banen, og vores team kan være ekstremt stolte af, hvad vi har opnået sammen. Det har været en fantastisk rejse.”
Efter syv år er Audi Sport ABT Schaeffler det mest succesrige hold i Formel E. Holdet har opnået 1.380 point i 84 løb, og det blev til 14 sejre og 47 podiepladser. Lucas di Grassi vandt kørertitlen i sæsonen 2016/2017, og i sin første sæson som fabrikshold vandt Audi Sport ABT Schaeffler holdtitlen i første forsøg i sæsonen 2017/2018.
Den sidste dag i Formel E var dog skuffende for holdet. René Rast startede fra pitlane og kæmpede sig op til niendepladsen, mens Lucas di Grassi sluttede som nr. 20 efter en drive-through straf. "I kvalifikationen manglede jeg en tiendedel af et sekund for at komme i Super Pole," sagde di Grassi. I stedet for at kæmpe om pole position, fandt brasilianeren sig som nr. 17. "Det er altid tæt i Formel E, men det har aldrig før føltes så tæt."
Next Step: Dakar Rally
"Audi var den første tyske bilproducent til at engagere sig i Formel E med et fabriksteam," sagde Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH og ansvarlig for motorsport hos Audi. “Audi Sport ABT Schaeffler er det mest succesrige hold i Formel E og var en pioner i denne raceserie. Nu venter en af de største udfordringer i motorsport: Dakar Rally.”
Audi RS e-tron GT. (Foto: Audi Communications Motorsport)
Vigtige elementer i det succesfulde Formel E-projekt lever videre i Audi RS Q e-tron, der skal konkurrere i det berømte cross-country rally for første gang i januar 2022. Motorgeneratorenheden på 250 kW fra Audi e-tron FE07 er udviklet internt af Audi Sport og bruges også i den innovative drivlinje til Dakar Rally: en motorgenerator på forakslen og en på bagakslen giver en elektrisk quattro-drivlinje. Hver af motorgeneratorerne vejer mindre end 35 kilo og har opnået en effektivitet på 97 procent – et imponerende bevis på ydeevnen ved elektrisk mobilitet. En tredje motorgenerator danner sammen med en yderst effektiv TFSI-motor en energiomformer, der oplader det Audi Sport-udviklede højspændingsbatteri efter behov under kørsel. AUDI Danmark Læs mere om: Berlin15/08/21 - Berlin - Formula E |