Højden er motorernes fjende |
Formel 1 03/04/03
|
|
Interlagos - hvordan er den for motorerne? Umiddelbart er den ganske fornuftig og ikke så krævende som andre. Men højden som der køres i - det har betydning for motorernes ydeevne. |
|
Denis Chevirer fra Renault forklarer: "Set fra motorens side er det ikke en meget hård bane: 57% af omgange er med fuld speeder, hvilket ligger den i den mindre hårde del af banerne som vi kører på i løbet af sæsonen. Hovedfaktoren i Sao Paulo er højden. Ligesom på Zeltweg, er banen placeret godt 700 meter over havets overflade, hvilket giver tyndere luft. Motorerne præsterer derfor mindre kraft fordi, ved en konstant mængde luft, iltprocenten er lavere, og kraften der præsteres derved er mindre."
Chevirer forklarer at man ved hjælp af elektronik er i stand til at regulere på de ændringer der er i forhold til det lavere iltniveau. Derudover peger han på et andet markant område på Interlagos. "Den lange strækning (3. længste efter Spa og Indianapolis), hvor motorerne kører på fulde omdrejninger i 17 sekunder. Banen er også meget snørklet på nogle områder, og bruger derfor motoren gennem alle omdrejninger: komponenterne fungrerer ikke på samme måde forskellige steder på banen. Motoren skal derfor være stærk hele vejen gennem omdrejningerne," siger Denis Chevirer. 17 sekunder for fuld speeder - det kræver en stærk motor (Foto: Renault F1)
Yderligere er banen meget bumlet - og her kommer traction control systemet også til sin ret. Benji
Læs mere om: 06/04/03 - Interlagos - Formel 1 |
|
| |