- Deltagerne kom fra hele Danmark og gik virkelig til stålet i deres old timere, konstaterer løbsleder Preben Stensballe. - I et hill climb dyster kørerne omkring at give old timerne fuld gas på en hastighedsprøve, som gennemkøres 3 gange. Kørerne fik derfor mulighed for at prøve kræfter med en snoet asfaltvej på den legendariske prøve gennem Lindum Skov.
Steen Kjølhede nød det gode forsommervejr med sin Lotus Seven, hvilket gav en 15. plads generelt. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Medtilrettelægger var Lindum Landsbykulturhus, hvor en af ildsjælene bag kulturhuset, Bodil Skjærris, fik sig en oplevelse for livet: - MNJ pverraskede mig med en tur i konkurrencefart hos Karsten Holst Jensen i hans flotte og potente Opel Kadett GT/E med 200 HK under motorhjelmen. Som co-driver tænkte jeg NU MÅ HAN DA SNART BREMSE, når vi nærmede os et sving. Et sekund senere spurgte jeg mig selv igen NU MÅ HAN DA SNART BREMSE! Først 50 meget længere fremme blev den midterste pedal aktiveret, og vi var hurtigt videre!
I sit næste liv vil Bodil Skjærris gerne prøve at være rallykører, for hun var imponeret over oplevelsen sammen med Karsten Holst Jensen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Karsten Holst Jensen var tredjehurtigst generelt i første heatrunde: - Motoren lød virkelig sund. I mit andet heat forsvandt sundheden hurtigt, idet motoren åd makrellen. Pludselig knækkede der en ventil, og så var kompressionen sendt til en by i Rusland! ÆRGERLIGT – ÆRGERLIGT – ÆRGERLIGT, men det er en del af gamet, når snublekysen kommer på hovedet og hestekræfterne slippes løs.
Karsten Holst Jensen gav Bodil Skjærris en stor oplevelse med rallykørsel i fuldfart. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Bilerne i hill climb er for hovedparten unikke eksemplarer af en rallybil eller banesports-racer, fortsætter Preben Stensballe. - Startfeltet omfatter tresserne, halvfjerdserne og firserne, men der er ikke en rusten plet noget steds på karosseriet. Man kan derfor kun have respekt for kørernes entusiasme. De nyder da også stemningen i ryttergården, hvor motorsports-snakken går i fulde omdrejninger, og der genopfriskes anekdoter og trekvarte usandheder. Heller komme med en lille løgn, end at snakken går i stå.
Hadsund-køreren: Brian Rasmussen gav fuld gas, hvilket bevirkede en 14. plads sammenlagt. (Foto: Morten Alstrup)
- Lindum Skov Hill Climb 2021 var premieren på denne type motorløb i vores landsby, forklarer Bodil Skjærris. - Opbakningen fra både kørere og publikum har sået frøene til en gentagelse næste år. Alle fik en god oplevelse i ryttergården og med actionen ude på hastighedsprøven. Og i mit næste liv vil jeg selv have en rallybil og være ratbestyrer på hastighedsprøverne!
Generalvinderen i Lindum Skov Hill Climb 2021 blev horsensianeren Heino Mejer i Volvo 242 Turbo (1983). (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Dagens generalvinder blev horsensianeren Heino Mejer i Volvo 242 Turbo (1983), og på andenpladsen fulgte Steffen Kjær fra Brædstrup i BMW E30 (1988).
Til trods for færre hestekræfter end konkurrenterne fil Gert Simonsen en slutplacering i TOP TRE med sin BMW 2002 fra 1972. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
I en noget ældre BMW 2002 (1972) strøg MNJ'eren Gert Simonsen ind som treer på generalpodiet: - Det er virkelig en spændende hastighedsprøve, som arrangørerne har fundet frem til os kørere. Jeg havde investeret i nye dæk til Limdum Skov Hill Climb 2021, og dette satte prikken over i'et omkring undervognens set up. Jeg havde meget god føling med rallybilen, selv når jeg kørte tæt på de fysiske loves muligheder. Sammenkædet med den gode stemning omkring motorløbet ser jeg frem til et da capo i 2022!
Dækkene klæbede sig til asfalten, hvilket gav et topresultat for MNJ'eren. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Lindum Skov Hill Climb 2021
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Lindum Skov12/06/21 - Lindum Skov - Hill Climb |