Sådan om et års tid, skal jeg have udskiftet min Ford Focus fra 2015, med et eller andet nyere. En af de ting jeg vil lægge mærke til, er hvor mange stjerner bilen har i den europæiske standardiserede sikkerhedstest - NCAP. Og så vil jeg sende en tanke til Max Mosley, der som præsident for FIA var en, der virkelig skubbede på, for at få indført disse test. Men ellers er det ikke sikkerhed i personbiler, der er det, som Mosley mest vil blive husket for.
Det er nok heller ikke hans meritter på racerbanen. Som ung jurastuderende fandt han et fristed i motorsportsverdenen, hvor de ikke tænkte ret meget på hans far, Oswald Mosley, den mest prominente engelske nazist - altså på det niveau at Adolf Hitler og andre nazi spidser var med til brylluppet mellem Max Mosleys forældre. Men et fristed er ikke lig med gode resultater og efter en sæson i F2 stod det klart for unge Max, at han aldrig ville vinde nogle mesterskaber og stoppede derfor som kører. I stedet var han med til at starte March fabrikken, der i en årrække leverede biler til en lang række formel baserede mesterskaber, samt i en lidt kortere årrække drev deres eget team. Men det nu heller ikke som teamejer, at Mosley havde den største indflydelse.
Der var han endelig kom til sin ret, var i det politiske spil omkring F1. Da FISA (FIA's daværende sportsorganisation) og FOCA (de konstruktører, der ikke også lavede personbiler) kom på tværs af hinanden i starten af 80'erne, var Mosley Bernie Ecclestones nærmeste allierede. Enden på den krig blev at der kom en fred, der sikrede stor indflydelse til konstruktørerne - en ret de stadig har. I 1991 blev Max Mosley præsident for FISA, der indtil da, havde haft fælles præsident med FIA. To år senere trak Jean-Marie Balestre sig fra FIA og Mosley tog over - og nedlagde ved samme lejlighed FISA.
Mosley var præsident frem til 2009. I den periode tog han og Ecclestone en masse slagsmål med holdene i F1. Listen over kriser er for lang til at gå igennem. Men i slutningen af 90'erne, hvor folk også klagede over processuelle løbe og mangel på overhalinger, kom Mosley med en udtalelse om, at der faktisk kunne være for mange overhalinger - og at F1 skulle ses som et strategisk spil. Et dogme, der stadig fylder i F1, hvor strategi har overtaget for kørernes instinkter.
I 2009 gik Mosley af som præsident for FIA. Året forinden var han blevet afsløret i at kombinere prostituerede og SS-uniformer i en sexleg. Han fik en dom for, at hans privatliv var blevet krænket, men præsidentskabet for FIA kunne han ikke holde fast i. Det havde han ellers tidligere formået ved manøvrer der nærmest kan sammenlignes med hvordan Putin eller Victor Orban styrer deres lande.
Max Mosley var altid lettere kontroversiel, ikke så meget som sin far, men nok. Men en mand, der helt sikkert har haft stor betydning for F1 - og for hvilke biler jeg gennem tiden har valgt at køre i.
Martin Møller-Thomsen
|