Men billedet af 2021 flimrer allerede lidt her i mellemrummet mellem den enlige test og første løb. Billedet var ikke entydigt. Der er nogle ændringer omkring det tekniske reglement, og de kan selvfølgelig spille ind. McLaren har skiftet til Mercedes motorer, og hvis bilen er til det, må det være en styrke.
Mercedes selv viste lidt usikre takter i testen. Spørgsmålet er hvor meget der er reelt, og hvor meget der show, fordi en usikkerhed omkring deres niveau, vil skabe omtale om tiltrække flere seere. Hvis 2021 ligner en walk-over for Mercedes og Lewis Hamilton, allerede inden den første frie træning, kan det godt være ende som en kommerciel nedtur.
Problemet for Mercedes og Lewis Hamilton er, at de ikke længere har noget at vinde. Hvis de vinder, uanset om det er en lille eller stor sejr, vil reaktionen være en skuldertrækning, for ja, selvfølgelig vandt de. Kun hvis de taber er det interessant.
Det samme gælder internt i teamet. Hvis Hamilton igen i år er bedre end Bottas, så er det jo bare sådan det er, mens hvis de omvendte skulle ske, ville det være interessant. Hamilton har heller ikke noget at vinde mere, andet end at forbedre sin statistik.
Læg dertil at kontrakten mellem Hamilton og Mercedes trak ud. Det endte med en 1-årig aftale, og årsagerne kan man spekulere i. Dybest set kan Mercedes vel egentlig godt være interesseret i at understrege at det er bilen, der vinder VM - ikke Hamilton. Men dybest set er det nok ikke det vigtige. Det primære er nok, at teamet er begyndt at overveje hvordan livet skal se ud, den dag Hamilton ikke er der mere.
Statistikken er mod Hamilton. Når man ikke længere er 35 eller yngre, er der langt mellem triumferne. De sidste fem VM vindere, der havde rundet 36 er Damon Hill (36), Alain Prost (38), Nigel Mansell (39), Mario Andretti (38) og Graham Hill (39). Omvendt kan man også pege på, at jo længere tid siden noget er sket, jo tættere er vi på at det vil ske igen.
Med en 36 årig Hamilton, en Alonso, der bliver 40 midt på året og Raikkonen der bliver 42 inden sæsonen slutter, har vi gang i noget af det ældste F1 vi har set i mange år. Fangio vandt sit første VM som 40 årig, så alt håb er ikke ude. Men siden Jack Brabham vandt VM som 40 årig og sin sidste sejr som kort før sin 44 års fødselsdag, har der nu ikke været meget plads til 40+ segmentet i F1. Nigel Mansells sejr som 41 årig i Australien i 1991, er den sidste sejr til en seniorkører. Alder er måske ikke ret meget, men der er en tydelig bias til fordel for kører under 36.
Mens Mercedes enten kan gøre som forventet, eller tabe, ser det lidt anderledes ud for resten af feltet.
Red Bull bliver vindere, hvis de bare kommer tættere på Mercedes end sidste år. Hvis de kan give teamet kamp hele vejen igennem sæsonen, vil det være godt. Verstappen kan måske også komme under en smule pres fra Perez. Det er altid sjovest, hvis der om ikke andet, så er en intern duel at holde øje med.
Ferrari skal sådan set “bare” være bedre end sidste år. Det er ikke dog ikke helt nok. De skal kunne bide de to andre teams i haserne. De skal på podiet. Den interne duel der, skal også blive spændende at se på.
McLaren skal blive nr. 4 i VM, for at sæsonen er godkendt. De har rykket sig rigtig meget, de sidste par sæsoner, og med en Mercedes motor i bilen, skal der resultater til. De må stadig gerne blive slået af de tre andre, men heller ikke mere end det. Der skal helst heller ikke være for stor afstand mellem dem og dem foran. Ricciardo og Norris lyder som feltets hyggeligste makkerpar, men, derfor skal de nu nok slås om magten alligevel.
Hos de omdøbte teams - Alpine og Aston Martin er opgaven at etablere sig solidt i feltet. De har hver en stærk kører. Alpine har en kører med potentiale og Aston Martin har ejerens søn! For Ocon er det en oplagt mulighed for at placere sig stærkt til fremtiden hvis han kan slå Alonso. Vettel derimod har mere at tabe - han bør og skal konstant være bedre end Stroll før det er godkendt. De to teams har med deres farver udvidet sportens farvepalet på en positiv måde. Omend Force Indias pink farve også havde sin charme, specielt ovenpå de år i 10’erne hvor alt var sort og gråt.
Alfa og Alpha bør være de næste teams. De kan begge imponere og overtage, hvis andre gør det skidt, men som reelt b-hold for nogle af de store, er det her, på den kedelige side af midten, at bør være. Men at man bør, er jo ikke noget der giver en garanti - og begge teams vil helt sikkert gerne længere frem. Alfa Romeo har et kendt makkerpar i bilen, det interne drama bliver ikke super interessant. Raikkonen er en ældre herre på aftægt, mens Giovinazzi nok efterhånden er havnet der, hvor der ikke venter den store fremtid på ham. Gasly virkede bedre end nogensinde sidste år - om der er flere sejre i bilen, kan godt være tvivlsomt, men det er heller ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at sætte sig helt på den interne kamp og lade unge Tsunoda
I bundet finder vi Williams og Haas. Williams er ikke længere Williams andet end af navn. Tilgengæld er der måske lidt flere penge at arbejde med. Kørerne er de samme som sidste år. Så en 9. plads i VM må være målet. Primært fordi Haas tidligere har meldt ud, at fokus allerede nu ligger på 2022 og de nye regler. Williams kørerne er de samme som sidste år, og Russell må forventes at udradere Latifi. Hos Haas må man forvente af Schumacher er bedre end den grænsesøgende russer Mazepin. Haas har på papiret det svageste line-up og den svageste bil. Et point vil være en succes.
Sandsynligheden taler for, at når det bliver alvor, hiver Mercedes noget ekstra frem og på de dårlige dage, kan Verstappen mase sig ind mellem dem. Altså en gentagelse af sidste år. Jeg håber jeg tager fejl…
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir28/03/21 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |