Nicklas Nielsen har for længst bevist, at han er en af Ferraris nye unge stortalenter. Den 23-årige danske fabrikskører vandt den prestigefyldte Challenge-serie i 2018, nappede mesterskabet i European Le Mans Series i 2019 – og sikrede endeligt Am-kørertitlen i 2020-udgaven af World Endurance Championship. 2020 blev også året, hvor Nielsen debuterede på Le Mans og, til især de danske fans begejstring, kunne stille sig på podiet i GTE Am-klassen i den benhårde klassiker.
(Foto: Ferrari Media)
– Det har været tre fantastiske sæsoner med det mest legendariske mærke indenfor motorsport, og jeg er meget taknemmelig og beæret over at være med til at bygge videre på en enestående historie af sejre og mesterskaber. Ved siden af VM-titlen var min debut på Le Mans i år uden tvivl ét af min karrieres højdepunkter indtil videre. Nu starter jeg endnu en sæson op med en anden 24-timersklassiker, og jeg ser frem til at prøve kræfter med Daytona, lyder det fra Nicklas Nielsen.
Det er Nielsens team fra World Endurance Championship, AF Corse, som har placeret den hurtige dansker i en Ferrari 488 GT3, hvor han sammen med fabrikskollegaen Daniel Serra og de to nykårede mestre i Italian GT Championship, Simon Mann og Matteo Cressoni, skal forsøge at vinde Daytona-løbet GTD-klassen – målt på antallet af biler den største klasse i IMSA-serien.
24-timersløbet på Daytona International Raceway anses for at være den amerikanske pendant til Le Mans. Men hvor det franske løb afvikles på en mere end 13 kilometer lang bane, som også inddrager offentlig vej, køres Daytona-løbet på en noget kortere kombination af den ikoniske tri-oval og en flad inderbane. Med et lineup af prototyper og GT-biler, som i antal matcher Le Mans, og som skal deles om blot 5,7 kilometer asfalt, er 24-timersløbet på Daytona ofte garant for hårde kampe og nervepirrende øjeblikke.
(Foto: Ferrari Media)
– Daytona er ét af de løb, man som sportsvognskører enormt gerne vil køre. Og vinde, naturligvis. Når det er sagt, så bliver det uden tvivl en hård kamp. Jeg stiller op som debutant i et felt af mange erfarne IMSA-kørere. Heldigvis har jeg en stærk makker i form af Daniel Serra, som jo har hentet to Le Mans-sejre i Pro-klassen, og som har kørt flere Daytona-løb, lyder det fra Nicklas Nielsen.
– Derudover har vi Matteo Cressoni, som også har flere års GT-erfaring og en række 24-timersløb bag sig, og som sammen med vores fjerde kører, Simon Mann, tog titlen i det italienske GT-mesterskab i år. Det tyder på et stærkt lineup, og det bliver spændende at være fire kørere i bilen. At vi er fire kørere, vil uden tvivl give os nogle flere strenge at spille på undervejs i løbet.
Årets udgave af 24-timersløbet på Daytona skydes traditionelt i gang med testweekenden ‘Roar Before The Rolex 24’, som afvikles den 22.-24. januar, mens forberedelserne til løbet begynder onsdag den 27. januar. Den amerikanske klassiker flages endeligt grønt lørdag den 30. januar klokken 15.40 lokal tid (21.40 dansk tid).
Nicklas Nielsen Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Nicklas NielsenDaytona02/01/21 - Daytona - IMSA31/01/21 - Daytona - IMSA |