Det skete på Silverstone-banen sent søndag eftermiddag, da han og teamkammerat Jordan Collard afsluttede sæsonen med et udfordrende tre-timers racerløb i den hurtigste del af GT4-feltet.
(Foto: HHC Motorsport)
Og selvom den lynhurtige duo før weekenden lå lunt i svinget til at tage mesterskabet, er det en alt andet end skuffet Patrik Matthiesen, som reflekterer over weekendens forløb:
"Skuffet - over at blive nummer to i den hårdeste klasse af verdens mest krævende nationale GT-mesterskab? Det ville være uforskammet. Jeg ville vildt gerne have vundet mesterskabet, men det har været en fuldstændig fantastisk sæson, hvor både teamet og jeg selv har bevist vores værd i så hårdt et mesterskab" siger Patrik Matthiesen, der har fået genoprejsning efter en 2019-sæson, hvor ingenting fungerede.
"Sidste år var katastrofalt for mig, og sidst på sæsonen kan jeg huske at jeg begyndte at stille spørgsmål ved min egen formåen. I år har det været udfordrende og hårdt, men mest af alt har det været sjovt og lærerigt, og i teamet har der været den bedste stemning, jeg nogensinde har oplevet i et racerteam. Det her bliver én af de sæsoner, jeg kommer til at huske tilbage på med et kæmpe smil", lyder det fra vice-mesteren.
Allerede fra weekendens første træning kunne Patrik Matthiesen og teamkammerat Jordan Collard se, at det ville kræve mere end hårdt arbejde og talent alene, hvis mesterskabshæderen skulle tilfalde dem. Op til denne weekend havde konkurrenternes Aston Martin-biler fået en lille Balance of Performance-justering, og sammenholdt med bilernes forskellighed var magtforholdet ændret forud for finaleweekendens tre timers racerløb:
"Vi vidste, at Silverstone kunne blive hård for os, for banen har aldrig passet så godt til vores McLaren 570S GT4. Den lille justering gjorde udfordringen en smule sværere for os - men ikke umulig", fortæller Patrik, som trods et næsten perfekt løb måtte "nøjes" med at sikre andenpladsen i mesterskabet.
Og det skete efter en yderst spændende afslutning på løbet, hvor HHC Motorsports "danskerbil" med nummer 58 på siden kæmpede for at beholde tredjepladsen i løbet foran de konkurrerende Aston Martin-biler. TV-billederne zoomede ind på den danske racerkørers heroiske kamp for at holde de hurtigere konkurrenter bag sig - for til sidst at måtte bide i det sure æble og acceptere nederlaget.
"På det tidspunkt var det mest et spørgsmål om at holde kablet stramt og tempoet så højt som overhovedet muligt. Racerløb er ikke slut før det ternede flag er blevet passeret, så selvom de slap forbi til sidst gjorde jeg hvad jeg kunne for at minimere deres forspring."
(Foto: HHC Motorsport)
Andenpladsen i British GT-mesterskabet er sikret i en sæson, hvor verden har været vendt på den anden ende. Ikke mindst for Patrik, som har afviklet størstedelen af sin sæson på få måneder. Mens mange har måttet nedjustere deres ambitioner har en stærk opbakning fra sponsornetværket Pole Position Club gjort at Patrik kunne fokusere på at gøre sit bedste bag rattet:
"Jeg er virkelig taknemmelig for at mine sponsorer har valgt at stå bag mig, selvom verdenssituationen har givet alle tænkelige årsager til at prioritere anderledes. Jeg er ydmyg over den støtte, jeg har oplevet, ikke mindst her mod slutningen af sæsonen", siger Patrik, som nu ser frem til næste udfordring på kalenderen:
"Lige om lidt skal jeg til svendeprøve som mekaniker, så jeg venter et stykke tid endnu med at komme ned i tempo. Det går nu nok også, og jeg glæder mig til at få afsluttet min uddannelse - men det bliver fint når det bliver tid til juleferie", slutter mekanikerlærlingen fra Fjord-Frandsen Biler, der tilfældigvis også er den bedst placerede dansker nogensinde i det britiske GT-mesterskab.
Patrik Matthiesen Grippo
Læs mere om: Patrik MatthiesenSilverstone |