COVID-19 gjorde et stort indhug på motorsportssæsonen, men kørerne leverede noget exceptionelt ræs, hvor der blev kæmpet til sidste omgang – og den generelle titel skiftede ejermand tre omgange før mål, i årets sidste løb.
Det var en våd omgang for kørerne i weekenden på FDM Jyllandsringen. Her har Jens Kristoffersen (32) lagt sig i front af Heat 2, foran Morten Christensen (111) og Tino Vang Jørgensen (22). (Foto: JJ Media)
Michael Vesthave jr. havde været suveræn på Padborg Park for halvanden måned siden, hvor han forlod banen med maksimumpoint. Thue Henriksen, Tino Vang Jørgensen og Morten Christensen lå indenfor få point, og så ud til at skulle kæmpe om de sekundære placeringer, hvis ellers Vesthave jr. ville visse den samme styrke denne gang.
Blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne, skulle det blive et opgør mellem Bjarne Haa Rasmussen og Michael Nymark, mens Bjarne Haa Rasmussen og Lars Christensen skulle kæmpe omkring Oldboystitlen.
Kim Villebæk (12) og Brian Johannesen (66) lå og kæmpede om placeringerne gennem en stor del af weekenden. Til tider var Villebæk foran, men Johannesen endte altid med at få Polo-snuden først forbi målflaget. (Foto: JJ Media)
Det blev en utrolig intens finaledag, hvor alt skulle afvikles fra klokken 10.05 om formiddagen, og indtil 17.10 om eftermiddagen søndag.
Vejrguderne sendte regnbyger indover FDM Jyllandsringen i en lind strøm, gennem hele søndagen. Så kørerne var på intet tidspunkt på andet end regndæk.
Jens Kristoffersen lagde ud med at være hurtigst i træningen, foran Michael Vesthave jr. og Tino Vang Jørgensen. Flere af kørerne skulle dog lige føle sig an på den våde asfalt, da de enten aldrig havde kørt på Yokohama regndækkene, eller også var det meget længe siden.
Det var første gang at Lars Christensen skulle køre på regndæk med Seat Leon raceren. Efter træningen og kvalifikationen, fik han efterhånden godt styr på det, og forbedrede omgangstiderne med 10 sekunder fra træningen til løb 1. (Foto: JJ Media)
Ved middagstid skulle der kæmpes omkring første startposition blandt de 11 deltagere i weekenden.
Et stykke tid, så det ud til at Jens Kristoffersen ville tage Pole, men på allersidste omgang tryllede Morten Christensen en forrygende tid frem, og snuppede derfor Pole, foran Kristoffersen, mens Tino Vang Jørgensen satte 3. hurtigste tid.
Michael Nymark fik efterhånden skudt sig mere og mere ind på en regnvejrs opsætning på en ultra flotte BMW E36. (Foto: JJ Media)
Asfalten var tørret en anelse op til det første løb, hvor det blev til en fantastisk tæt duel mellem Jens Kristoffersen i førigen, og Morten Christensen toer gennem den første halvdel af løbet. Tino Vang lå dog på lur på 3. pladsen, og overtog føringen af løbet på 6. omgang, mens Kristoffersen faldt tilbage på 3. pladsen, hvilket også blev løbets resultat.
Præcis den samme trekamp skulle gentage sig i løb 2, hvor det dog lykkedes Vang og Christensen at stikke af sted, mens Kristoffersen sluttede en ensom treer.
Oliver Rømer ramte perfekt på bilens opsætning i heat 3, hvor det lykkedes at slå holdkammerat Jens Kristoffersen i den anden Seat Ibiza. (Foto: JJ Media)
Skiftet fra sommertid til normaltid, kombineret med en tidsplan, som udnyttede eftermiddagen til fulde, gjorde at Heat 3 blev kørt i tusmørket, og at der blev god brug for lygterne på bilerne.
Michael Vesthave jr. holdt stadig fast i mesterskabsføringen inden finaleheatet, men hans forspring var stille og roligt blevet spist, med en 5. og en 4. plads i dagens to første løb.
Det skulle udvikle sig til 13 yderst dramatiske omgange, hvor der sjældent var ret mange meter mellem Morten Christensen, som lagde ud med at føre løbet, og med Tino Vang Jørgensen på andenpladsen. Sådan kæmpede de to kofanger mod kofanger, samtidig med at de skulle navigere sig igennem langsommere og hurtigere biler, fra den klasse som Yokohama SuperCup delte asfalten med.
Thue Henriksen havde nok ønsket sig, at have lidt mere end blot positionslys på BMW raceren i heat 3. I hvert fald var det markant nemmere for bagvedkørende Kim Villebæk, at oplyse vejen. (Foto: JJ Media)
Tre omgange før mål lykkedes det Tino Vang at finde vej forbi, og kunne krydse målstregen blot 0,23 sekund foran Morten Christensen. Oliver Rømer kørte sæsonens bedste resultat hjem, med en 3. plads.
Og så måtte mekanikerne i pitten ellers i gang med at tælle biler, for at se hvor Michael Vesthave jr. sluttede løbet. Først da Jens Kristoffersen havde passeret målflaget på 4. pladsen, kom den hvide BMW 320i E46 med Vesthave jr. over målstregen på en P5.
De blev regnet og regnet blandt kørerne og mekanikerne – men kort tid efter stod det klart. Tino Vang Jørgensens overhaling 3 omgange før mål, var lige nøjagtig det som sikrede ham titlen, mens Michael Vesthave jr. skuffet måtte tage til takke med andenpladsen. Morten Christensen havde kørt sig frem til en flot 3. plads, efter en problemfri og ikke mindst hurtig weekend, med både Pole og hurtigste omgang i det sidste løb.
Michael Vesthave jr. så længe ud til at blive mester igen, men den regnvåde bane, var ikke det bedste for den baghjulstrukne BMW. (Foto: JJ Media)
Blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne var det en meget enkelt afgørelse. Bjarne Haa Rasmussen sikrede sig titlen, med 3 sejre ud af 3 mulige denne weekend, foran Michael Nymark og Michael Holm, som desværre ikke var til start denne weekend. Nymark og Bjarne Haa startede weekendens første løb, med at have en rigtig tæt duel, men efterhånden som Bjarne Haa lærte Yokohama dækkene bedre at kende, fik han virkelig fart i VW Polo GTI raceren, og slog BMW køreren med nogle pæne afstande i både heat 2 og 3.
Oldboysmesterskabet blev ligeledes vundet af Bjarne Haa Rasmussen, der slog Lars Christensen i alle 3 løb, og dermed kunne køre titlen hjem, foran netop Christensen, mens Lars Højris sikrede sig 3. pladsen, selvom han desværre var forhindret i at deltage denne gang.
Bjarne Haa Rasmussen kom, så og sejrede i både Yokohama SuperCup 200 og Oldboysmesterskabet. Succesen i år har allerede givet ham mod på mere i 2021. (Foto: JJ Media)
Kørerforeningen bag Yokohama SuperCup har allerede blikket stift rettet imod 2021, hvor klassen igen får lov til at køre helt for sig selv. Der skal lyde en stor tak til DASU, for at tro på klassen, og give os et år mere til at bevise, at klassen hører hjemme i dansk motorsport. Der er en masse planer i støbeskeen, og håbet er at der kommer endnu flere kørere på banen, efter de har set klassens opblomstring i efteråret 2020, og ikke mindst det nye tiltag med Yokohama SuperCup 200, som er for biler med optil 200 hestekræfter, såfremt man enten ikke kan, eller ikke ønsker at tune bilen helt op til de tilladte maksimale 250 hestekræfter.
Tino Vang Jørgensen – Yokohama SuperCup 2020 mester. Sjældent har én enkelt overhaling været så vigtig, da det lige præcis var den, som gav ham dette års titel. (Foto: JJ Media)
Vi kan næsten ikke vente til april måned, hvor 2021 sæsonen forhåbentlig kommer i gang, og der forhåbentlig kan lukkes tilskuere ind på banerne igen. Dem har vi bestemt savnet i år.
Der skal lyde en stor tak til banerne, for alt det ekstra bøvl, som de har måttet stå igennem. grundet de hastige ændringer af forsamlingsregler, henover sæsonen. Der skal også lyde en stor tak til alle officials og flagposter, som måtte stå ude i regnen, ved begge vores løbsweekender i år. Uden jer kan vi ikke køre ræs, så det er vi dybt taknemmelige for at I vil gøre, mens vi ”bare” kan sidde i tørvejr inde i racerne, mens I både skal udstå kulde og vand.
Vi ses næste år.
Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup
Læs mere om: Jyllandsringen25/10/20 - Jyllandsringen - SuperCup |