"Det er nødvendigt. Man tager sig max. sammen. Men noget af en voldsomhed at føle, jeg mister det hele og dernæst ved, at mit næste løb foregår på en bane, hvor jeg aldrig har kørt løb. Man er lidt ekstra udfordret. Men nogle dage i Italien hos mit team, gode samtaler med min mentale coach og tætte rådgivere, har fået mig tilbage på sporet. Jeg har glædet mig enormt til Silverstone! En bane, der for mange af mine konkurrenter er, hvad Padborg Park er for mig i DK, hvor jeg selv har slidt dækkene tynde."
(Foto: Prema Powerteam)
Vesti's team måtte dog allerede under træning se deres kører ude af stand til at sætte bare en eneste god tid. For en kører altid vigtigt at komme tæt på den tid, der skal sættes i tidtagningen. Den fornemmelse fik Vesti ikke ind i kroppen. Men han fik noget andet.
"Ja jeg gir nogle gange andre end mig selv høj puls. Men jeg har altid en plan med mig. Jeg fandt min grænse. Det er det eneste, det handler om. Det kunne ikke aflæses på tiden, men det skyldtes alene, at mine dæk var brændt af hurtigt. Samtidigt med at jeg skulle lære banen at kende på meget kort tid, var det noget af en oplevelse med den træning. Alt var på grænsen for mig. Blev bombarderet med indtryk på alle områder. Det er noget af en herrebane det her. Den er svær."
(Foto: Prema Powerteam)
Alligevel var det en ret så selvsikker Vesti, der gik ind til tidtagningen med målet om pole position.
"Jeg vidste bare efter at ha' analyseret alle mine data fra træning, at lykkedes vi med den rette opsætning, så var endnu en pole inden for rækkevidde for mig. I første run, hvor vi sætter den første hurtige tid i en kvalifikation, lavede jeg en enkelt fejl, men var hurtigst i sektor to og med en rigtig god sektor 3, var jeg klar til at gå efter pole. Det sker normalt altid i andet run i kvalifikationens sidste minutter. Desværre kom jeg ud for sent p.g.a nogle misforståelser, så jeg lander i trafik, hvilket giver en stresset opvarmning til at sætte den hurtige omgang. Og jeg når den slet ikke. Tiden løber ud og bliver ikke registreret. Jeg måtte nøjes med min første tid i første run, som rakte til en start position som 5er. Når jeg missede mit andet forsøg, måtte jeg være tilfreds med det."
I begge weekendens løb slutter Vesti 5er. En position man aldrig gider som kører, men baggrunden, de to femte pladser kom i hus på, lover godt fremover. Og 16 points tager man gerne med i mesterskabet.
Efter en straf til Smolnyar, ender søndagens løb dog med en fjerdeplads.
(Foto: Prema Powerteam)
"Jeg har flyttet mig enormt på den her bane på 3 dage - og lykkedes med at distancere mig fra resultatet i Hungarn. Der kan sidde noget i kroppen på en kører, når han er røget af banen to gange, at nu har man opbrugt sin uhelds kvote - at det bare IKKE må ske igen. Det skal man ha' lagt fra sig. Jeg besluttede 3 ting inden begge løb. At jeg kun skulle tænke på mig selv. At køre helt frit. Og være agressiv mest muligt. Det lykkedes for mig, og det er det jeg i virkeligheden glæder mig mest over!! Jeg føler, jeg skabte de første omgange i løb 1 med den bedste start, overhaling allerede i sving 3 og et forsøg på føreren af mesterskabet min team kammereat Oscar Piastri. Den lykkedes ikke helt. At sætte ind med at overhale med 230 km/t på ydersiden af legendariske Maggots / Becketts er en drøm. Love it!! Men derefter blev mit første løb svært. Mistede mine fordæk helt pga. meget understyring i bilen. De brændte totalt af. Jeg kunne bare se på, at mine konkurrenter kom tættere og tættere på uden selv at kunne gøre noget. I løb 2 havde vi fået ændret på opsætning af bilen, så mine dæk var meget bedre på distancen. Mig og min gamle team kammerat Liam Lawson, junior kører hos Red Bull, havde en duel, jeg vil glemme sent. Han kom forbi mig, men jeg holdt på og kom tilbage og holdt ham bag mig resten af løbet. Det er de øjeblikke, man flytter sig på som kører. Jeg er virkelig glad for den her weekend - for de processer og den udvikling, jeg har været igennem."
(Foto: Prema Powerteam)
Vesti er nu klar til et endnu stærkere forsøg, når man igen næste weekend kører på Silverstone.
RaceManagement Læs mere om: Frederik VestiSilverstone02/08/20 - Silverstone - FIA Formula 3 |