Da starten gik så det nærmest ud til at Hamilton stod stille. Det gjorde han naturligvis ikke, men på den fugtige bane, startede alle forsigtigt. Bottas i den anden Mercedes var lidt mere utålmodig og trillede et øjeblik for tidligt, og gik så helt i stå, så han måtte se sig overhalet og af mange og sendt langt ned i feltet, i mens kæmpede Stroll med Verstappen om 2. pladsen. Forrest var Hamilton kørt.
At bilen i dag betyder alt, bliver så ganske tydeligt når en kører med Strolls begrænsede talent pludselig befinder sig i top 3, fordi Racing Point har ramt rigtigt og fordi Mercedes motoren bare er overlegen. Lance Stroll evnede at udnytte den bil han har fået og gjorde det overordnet set bedre end Perez i den anden lyserøde bil. Stroll endte som nr. 4. Undervejs i løbet kom Bottas tilbage og endte på 3. pladsen efter Verstappen. Bottas lagde ellers op til et angreb mod slutningen, men det fes ud ingenting - og der har vi så grunden til at Mercedes valgte at forlænge med Bottas. Han er dygtig, han er stabil, han kan vinde løb. Men når alt kommer til alt, kan han ikke sætte den kompromisløse overhaling ind. Han udgør ikke nogen trussel mod Hamilton og stabiliteten i teamet. Han løjtnant, ikke kaptajn. Rosberg kæmpede sig ud af Hamiltons skygge med en formidabel mental indsats. Om Bottas har det i sig til at gøre det samme, virker ikke sandsynligt.
Løbets start blev let kaotisk. Banen var kun fugtigt da løbet startede, og det betød at næsten hele feltet skulle i pit på de tidlige omgange. Undtagelsen var Haas, der valgte at kalde sine biler ind på formationsomgangen, så de startede fra pitten, på slicks. Det betød at de to biler rykkede op i den skarpe ende af feltet; Magnussen lå længe på 3. pladsen i løbet. Men F1 er ikke som i gamle dage, hvor et sådan sats kunne give stor bonus. I dag giver denne slags sats kun små bonusser. Forskellen på bilerne og motorerne er for store. Magnussen kunne ikke holde stand mod de stærkere biler, der uproblematisk kunne æde danskerens forspring. Magnussen endte efte en god præstation i dag på en 9. plads og hentede to point hjem til teamet.
Magnussen blev ellers hjulpet af Leclerc. Den unge Ferrari kører fik soft-dæk på ved første pitstop og de opgave hurtig livet. Men Leclerc opgav ikke sådan kampen og holdt en stribe af kørere bag sig. Her var det, at teamet ventede på den kommende regn, for ikke skulle lave for mange pitstop. Men dag regnen udeblev og Leclerc brokkede sig til et pitstop. Resten af løbet tilbragte monegaskeren som statist - et par dueller med Sainz, endte med sejr til Sainz og Leclerc sendt uden for pointene.
Albon var en af dem, der blev holdt tilbage af Leclerc. Da han kom forbi, stak han af, men dem i front var kørt og Albon måtte være tilfreds med 5. pladsen, mens Vettel med sin 6. plads næsten understregede Ferraris krise. De har ikke rigtig noget at gøre med i øjeblikket.
Perez tog 7. pladsen og Ricciardo 8. pladsen. Overordnet set var løbet, sådan som løb plejer at være i Ungarn, svært at overhale og ingen overraskelser. Haas' taktiske geni-streg før starten, havde fortjent en større belønning, men F1 er en sport, der altid leverer det forudsigelige.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Hungaroring19/07/20 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |