Stemningen i Mexico er fascinerende. Man kan høre dem, se deres begejstring og deres fejring De Dødes Dag. Det giver en fantastisk kulisse til et racerløb der i dag var middelmådigt, omend det startede godt, gav nogle løfter undervejs, som det dog ikke kunne holde.
Starten var kaotisk. Biler sejlede lidt rundt her og der. Mest Hamilton, der først kyssede lidt med Vettel, for få sekunder senere have et lille stævnemøde med Verstappen. På vej mod første sving blev Hamilton presset lidt ud og tabte fart - det betød at Verstappen faktisk var foran ham, på vej ind i første sving, mens Hamilton nok var den hurtigste. Begge røg af, Verstappen sejlede lidt bagud, mens Hamilton holdt sig til i front. Men kort fik Verstappen andre problemer. På vej ind på stadion ville han forbi Bottas, et lille kindkys og Verstappen havde en punktering. Han endte bagerst.
Og her var så et lille problem i Formel 1. Det betød selvfølgelig alverden for Verstappen. Man vinder ikke løb ved at punktere og ryge ned som nummer sidst. Men i en verdens hvor afstanden mellem de forskellige teams er mere rimelig, ville det blive en lang sej kamp for Verstappen. Han vil nok ikke påstå det var let, men han endte altså som nummer seks, den bagerste af de bedste seks biler. Og han var langt bagefter, men dybest set havde de 14 andre kørere ikke noget at stå imod med overfor en Red Bull.
Foran var Albon nummer 5. Et fint løb af erstatningsmanden, der på et tidspunkt enddal lignede et bud på en podieplacering. Men som løbet strammede til, var det tydeligt, at det var Mercedes og Ferrari der sad på det hele.
Strategien var afgørende. Hamilton og Vettel havde et stop, mens Leclerc og Bottas havde to stop. Så Hamilton og Vettel havde slidte dæk mod slutningen, mens de to andre havde mindre slidte dæk. Det kunne være blevet interessant, i stedet blev det til ca. to sekunders afstand mellem bilerne, da de kørte over stregen. På den måde skuffede løbet ved ikke at levere en kamp om sejren. Men ingen af dem havde tilsyneladende noget at skyde med i forhold til deres dæk.
Hamilton virkede undervejs ikke synderligt begejstret for teamets strategi, men fik at vide, at nu skulle han bare få det til at fungere - og det gjorde han så. Det han beklagede sig over, var at de var stoppet for tidligt. At de ikke kunne holde tempoet helt til mål. Han tog fejl. Men de sluttede med Hamilton foran Vettel, foran Bottas, foran Leclerc. Ingen drama når det kom til stykket.
Bag Verstappen var det Perez der var best-of-the-rest. Det var det mexicanske publikum ganske begejstret for. De kaldte også på ham, men ak, et podie i F1 er for de tre første. Ricciardo blev en sidelæns nummer 8, og håber nu på at beholde pointene efter skuffelsen fra sidste løb, der endte i en diskvalifikation. Undervejs havde en et forsøg på at overhale Perez, et ret optimistisk forsøg, der sendte ham på en sidelæns kørertur over græsset og uden om alle de ting man nu skal køre udenom - og stadig kom ud på banen foran Perez, men lod sig straks falde tilbage.
Nr. 9 burde have været Hülkenberg, men på sidste omgang blev han puffet af banen af Kvjat, der gerne ville have været forbi. Hülkenberg havnede i væggen, ødelagde bagvingen, men listede hjem, uden for pointene. Men Kvjat fik ikke megen glæde af 9. pladsen, forbløffende hurtigt efter løb, blev han tildelt ti sekunders straf for at være skyld i kollisionen. Om han redder 10. pladsen eller om Hülkenberg får den tilbage er lidt uklart når man kigger på resultaterne. De er ikke blevet opdateret. Vi venter i spænding.
Og ellers er vi bare klar igen næste søndag til endnu et prime-time løb. Dennegang fra Texas. Hold jer muntre.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Autódromo Hermanos Rodríguez27/10/19 - Autódromo Hermanos Rodríguez - Formel 1 - FIA F1 |