Det var første gang teamet kørte udenfor Europa, men de var hurtige til at komme i gear. Det skyldtes delvist den erfaring og fart som TOYOTA GAZOO Racing, FIA WEC Challenge kører, Yamashito har bragt til teamet. Den førende i Super GT Championship var et stærkt kort hele weekenden, på hjemmebanen. Han satte hurtigste tid i LMP2 klassen under fredagens træning, og i lørdagens kvalifikation satte han sammen med Anders Fjordbach 4. bedste tid, hvilket placerede teamets ORECA Gibson 07 i anden startrække til løbet.
(Foto: High Class Racing)
Søndag viste teamet igen styrken, ved i lange perioder at føre løbet i LMP2 klassen, og de var, helt til slut i løbet, inde i kampen for en podieplacering
På det første stint i løbet avancerede Yamashita til P2 i klassen og overlod bilen til Fjordbach, der i sit dobbelte stint kørte bilen frem i føring af klassen. Han kørte resten af sit stint med fokus på at passe på sine Goodyear dæk, for at kunne få en fordel overfor det jagtende felt bag ham, i de skiftende vejrforhold, der gjorde banen ret fedtet at køre på.
“Det var rigtig sjovt. Vi fik nogle gode tricks af Kenta-san om at køre på denne bane. Han kørte virkelig fantastisk, og da jeg kom i bilen var jeg i en god position. Jeg vidste jeg ville blive hentet af feltet, så jeg passede på dækkene og havde også greb nok til at kunne kæmpe med om placeringerne,” sagde Fjordbach. “Jeg nød hvert et sekund af mit stint, og jeg er virkelig stolt af hele teamets arbejde.”
(Foto: High Class Racing)
Da Yamashita kom tilbage i bilen halvvejs i løbet, kom han ud som P4 i klassen, men fik sig igen kæmpet frem i føring af klassen. Efter det sidste stop, inden han overlod bilen til Patterson, Yamashita var faldet til andenpladsen, men han pressede hårdt på, og overtog igen føringen i klassen, inden han overlod bilen til Mark Patterson.
“Det er en meget anderledes bil i forhold til hvad jeg har kørt tidligere,” forklarede Yamashita. “Den er tungere end en Super GT bil, men med fantastisk greb. Den er meget hurtig her på denne bane, men man bliver straffet hårdt hvis man laver fejl. Jeg var rigtig godt tilfreds med mit stint. Jeg pressede hårdt på og fik hurtig fart i bilen. Jeg glæder mig helt vildt til resten af sæsonen, og til at lære bilen endnu bedre at kende.”
I de sidste 80 minutter af løbet overtog Mark Patterson rattet, og oppe imod en sværm af pro-kørere kørte han et fint og kontrolleret stint. Han var konstant og lavede ingen fejl, selv under hårdt pres. Den sydafrikanske bronzekører faldt tilbage til P4 hen mod slutningen af løbet, og var uheldig at droppe ned på femtepladsen, kørt før målflaget. En efterfølgende diskvalifikation af en af de forankørende biler, betød dog en slutplacering som nr. 4.
“Sikke et løb,” forklarede Patterson. “Kenta og Anders kørte fænomenalt. Jeg er en lille smule skuffet over min egen fart, men jeg ved hvad jeg gjorde forkert. Jeg er dog lidt frustreret over at jeg ikke fik holdt fokus godt nok, for så havde vi fået et noget bedre resultat i dag. Det er dog i mine egne hænder, og hvad jeg ved er, at drengene, hele teamet, kan levere nogle fantastiske resultater hvis vi kan få det hele til at gå op i en højere enhed.”
(Foto: High Class Racing)
Teamets slutplacering kunne ikke ødelægge holdånden. I kun det andet løb i sæsonen i FIA WEC, og det andet løb med Yamashita og Patterson som en del af teamet, gav denne præstation et kæmpe boost til selvtilliden og holdmoralen, forud for de resterende seks løb i sæsonen.
“Jeg er rasende stolt af hele teamet idag,” forklarede Team manager Peter Utoft. “Det her er ikke et let sted at køre løb, men alle gave deres ypperste i denne weekend. Vi har fået en masse værdifuld erfaring, og vist at vi har farten. Og nu ved vi hvad der skal til for at kunne levere et lignende resultat igen.”
Næste opgave for High Class Racing er den Europæiske Le Mans series sæsonfinale på Portimao i Portugal, den 27. Oktober, inden teamet derefter drager til Shanghai, Kina for tredje afdeling af FIA WEC sæson 8.
High Class Racing
Dan Knudsen – Photo-Graphic Læs mere om: Anders FjordbachHigh Class RacingFuji06/10/19 - Fuji - FIA WEC - FIA VM |