- Ugen før løbet havde jeg trukket Swiften ud af garagen, kontrolleret sporing og nogle få andre ting og så var den klar, fortæller Tommy Nygaard. Det er en utrolig stabil bil og det er ikke mange timer, jeg bruger på den mellem løbene. Det er stort set bare at pudse den og køre den på traileren. Det er nok også en af grundene til, at jeg har fået så mange tilbud fra interesserede købere til den, griner han.
(Foto: Karsten Damm)
Fredagens træning viste, som teamet havde forventet, at de ekstra 80 kilo godt kunne mærkes, så derfor blev tiden inden kvalifikationen til heat 1 brugt på udmåling og justering af bilens opsætning. Som håbet, gav ændringerne pote og midtvejs i kvalifikationen kunne Tommy med ro i sindet køre i pit med en sikker tid, som satte ham i spidsen til starten af heat 1. Troede han! For en snu Steffen Larsen på andenpladsen kørte kort tid efter også i pit, men i stedet for at blive holdende, skiftede han til nye dæk og kørte ud og slog Tommy’s tid. Det var et rigtig smart træk af Steffen og hans team!
Så til første heat måtte Tommy Nygaard se sig hensat til en startplacering som nummer to. Steffen forsvarede som ventet sin førsteplads godt, men efter kort tid måtte han overlade føringen til Tommy, som der efter kørte en sikker heatsejr hjem.
Da man vender rækkefølgen på de otte hurtigste biler fra heat 1 til starten på heat 2, betød det, at Tommy skulle starte nede som nummer 8.
(Foto: Karsten Damm)
- Jeg skal være ærlig og sige, at med 80 kilo ballast og en startplacering så langt nede i feltet så gik jeg faktisk og håbede på regnvejr til heat 2, fortæller Tommy Nygaard. De ekstra 80 kiloudlignes en lille smule i regnvejr, for så kører vi alle sammen lidt mere forsigtigt og bremser måske lige en anelse tidligere end i tørvejr. Jeg havde joket med Karsten (Damm) fra teamet om, at hvis han kunne sørge for regnvejr til heat 2, så skulle jeg nok sørge for en sejr, fortæller Tommy med et skævt smil.
Langt hen på eftermiddagen så det ud til, at Karsten ville få svært ved at holde sin del af aftalen, men bare 10 minutter før starten på heatet, åbnede himlen sig og så var resten op til Tommy. Da starten gik, var der flere af konkurrenterne, som havde svært ved at komme afsted, så da feltet nåede sving 1, var Tommy allerede oppe på fjerdepladsen. Her efter gik det slag i slag op gennem feltet og allerede på tredje omgang var Tommy og Swiften i front og blev der løbet ud.
Så trods en ekstra ”passager” på 80 kilo, lykkedes det Team Nygaard at indfri deres forventninger til en dobbeltsejr. Næste løb bliver finaleløbet på Jyllandsringen d. 5. – 6. oktober. Hér vil Tommy igen skulle have 80 kilo med, så det bliver spændende at se, om det kan blive til tre dobbeltsejre i træk.
Nygaard Racing
Læs mere om: Tommy NygaardJyllandsringen08/09/19 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |