De 38 deltagende biler var delt op, så Division 1, 3 og 4 kørte sammen, mens Division 2 havde deres egen kørsel på banen.
Division 2 var de første på banen, til deres kvalifikation, og her lagde Ole Sondrup hårdt ud, ved at tage Pole Position foran Claus Svanholm og mesterskabsførende Henrik Have Jakobsen. Faktisk var Svanholm og Jakobsen kun adskilt af 0,004 sekund – så det kunne ikke blive ret meget tættere.
Ole Knudsen (311) og Orla Iversen (325) er de to kørere, der har haft kilometervis af dueller i Division 3 – og denne weekend var ingen undtagelse. (Foto: JJ Media)
John Lykke Gregersen var desværre igen den eneste mand i Division 4, men han fik alligevel kørt noget god ræs med flere af Division 1 gutterne henover weekenden.
I Division 3 havde mesterskabsførende Nick Stentved fået lagt ny motor i BMW raceren, efter den gamle lukkede røgen ud weekenden forinden på Padborg Park, og den motor var frisk nok til at tage Pole Position foran Michael Terkildsen og Peder Skipper.
Kim König havde fået smag for Division 1, så han fortsatte hvor han slap i både Norge og Padborg, med at tage Pole Position foran mesterskabsførende Martin Sørensen, mens Oliver Clarke igen var på banen med den potente Mazda RX-7.
Philip Schou fik god fart i Division 1 BMW’en og sluttede på podiet i heat 3. (Foto: JJ Media)
Sørensen tog dog revanche allerede på første omgang i heat 1, og førte herefter løbet hele vejen til målflaget. Men han kunne ikke slappe alt for meget af, da Clarke skyggede ham det meste af tiden, og kørte en fin 2. plads hjem. 3. pladsen var der rigtig tæt kamp omkring, hvor Keld Graabæk og Kim König duellerede gennem alle løbets omgange, hvor de to skiftes til at være i front. Det var dog Graabæk som endte med at trække det længste strå, med en marginalt bedre acceleration ud af sidste sving, hvor han var 0,002 sekund foran König! Så det kunne altså blive lidt tættere end det var i kvalifikationen.
Nick Stentved førte Division 3 fra start til slut, men det afgørende gennembrud kom da han fik to Division 1 biler mellem sig selv og Michael Terkildsen, så der var lidt buffer at give af. Til gengæld var han ikke synderlig presset, da der var et pænt hul ned til Peder Skipper på 3. pladsen.
Anders Tage Jensen kan godt se ud til at køre med ”armen i karmen” teknikken – og den rakte altså til et par pokaler i weekenden. (Foto: JJ Media)
Der var smæk for skillingen i Division 2, da Polemanden Ole Sondrup fik en skidt start, og var helt nede på P4 efter første omgang. Til gengæld var Claus Svanholm godt kørende ude i front, og var først under pres fra Henrik Have Jakobsen, men siden hen fik Sondrup kæmpet sig tilbage, og pustede Svanholm godt og grundigt i nakken. Men Svanholm holdt hovedet koldt, og kom først over stregen, foran Sondrup, mens Jakobsen sluttede P3. Anders Tage Jensen fik arbejdet sig frem fra 6. startposition, og duellerede med Tom Jørgensen gennem løbet – med Jørgensen som vinder af den duel.
Oliver Clarke (107) og Keld Graabæk (102) var i kamp med hinanden, flere gange i løbet af weekenden. (Foto: JJ Media)
Søndag skulle de to (fire) sidste heats køres, og her var der igen dramatik i Division 2. Ole Sondrup tog starten, og gik forbi Claus Svanholm. De to kæmpede intenst i de første 7 omgange af løbet indtil der var kontakt mellem de to, så Sondrup bukkede en sporstang og måtte udgå, mens Svanholm faldt tilbage i feltet.
Det gjorde at Henrik Have Jakobsen kunne køre sejren hjem, foran Anders Tage Jensen og Mickey Mikkelsen, mens Svanholm fik en 4. plads reddet hjem.
Det var liiiige ved og næsten for Michael Terkildsen med tre andenpladser i Division 3. Men det ser rigtig fornuftigt ud i mesterskabskampen. (Foto: JJ Media)
I Division 3 stod der igen Nick Stentved på det hele, men det var bestemt ikke uden kamp. Et to-sekunders forspring blev pludselig til nogle få tiendedele, men hen mod slutningen af løbet fik Stentved slået et hul på cirka et sekund, og det skulle blive afgørende, da Terkildsen lige nøjagtig blev overhalet med en omgang af den førende Division 1 bil, mens Stentved fik en omgang mere at køre, så han på resultatlisten vandt med en omgang, med Peder Skipper på 3. pladsen, foran Ole Knudsen.
Og den, eller faktisk de Division 1 biler som kom mellem Stentved og Terkildsen, var Martin Sørensen og Kim König. Sørensen var stukket af sted i front, men blev stille og roligt indhentet af König henover de 17 omgange. De to kørte over målstregen med mindre end et halvt sekund mellem bilerne, og distancerede Keld Graabæk med 12 sekunder, som til gengæld havde en løbslang duel med Oliver Clarke.
Claus Svanholm har for alvor meldt sig ind i medaljekampen i Division 2, hvor der nu er kommet pokaler hjem fra to weekender i træk. (Foto: JJ Media)
Martin Sørensen var også stukket af sted i front i heat 3, men få omgange før målflaget, fik han problemer med motoren, og måtte udgå af løbet. Det var chancen for Oliver Clarke, som snuppede sejren foran Philip Schou og Sebastian Petersen. Schou og Petersen var kun nok få tiendedele fra hinanden, og havde en god duel mod slutningen af løbet. Kim König kunne desværre ikke deltage i finaleheatet, da han fik ondt i armen, som på hospitalet viste sig at være en skade i den ene biceps. Så god bedring til ham, og vi håber snart at se ham bag rattet i en racerbil igen.
Nick Stentved sluttede på toppen med 3 ud af 3 mulige sejre i Division 3, hvor den igen stod på kamp med Michael Terkildsen, der tog weekendens tredje andenplads. Peder Skipper tog sig igen af 3. pladsen, igen efter en duel med Ole Knudsen, hvor den hvide BMW sejrede over den orange Peugeot.
Martin Sørensen måtte give fortabt i finaleheatet, men fik stadig gode point med hjem til Division 1 mesterskabet. (Foto: JJ Media)
Division 2 feltet var de sidste til at køre, og her førte Henrik Have Jakobsen fra start til mål, men han blev presset af Anders Tage Jensen, som sluttede toer igen, mens Mickey Mikkelsen holdt fra på P3 gennem hele løbet. Ole Sondrup startede løbet fra sidstepladsen, men fik kørt sig frem til 4. pladsen, lige foran Claus Svanholm.
Efter weekendens løb er Martin Sørensen stadig i front af Division 1, foran Sebastian Petersen og Chris Leonhard. I Youngtimer klassen er der en regel om, at sæsonens 3 dårligste heats kan trækkes fra. Dog har Sørensen, Petersen og Leonhard allesammen haft heats i år, hvor de har scoret 0 point – så deres point er helt reelle. Der er 58 point mellem de tre kørere, og med 150 tilbage at køre om, kan alting ske.
Konkurrenterne fik ikke lov til at se ret meget andet end bagenden af Nick Stentveds gule og sorte Division 3 BMW. Men han blev presset af Michael Terkildsen. (Foto: JJ Media)
I Division 2 holdt Henrik Have Jakobsen også fast i føringen, med et pænt hul til Ole Sondrup, Claus Svanholm, Anders Tage Jensen og Tom Jørgensen, som ikke er mange point fra hinanden. Flere af disse kørere skal dog smide point, så det hele rykker tættere sammen.
Nick Stentved fører stadig Division 3, men Michael Terkildsen er tæt på, når man begynder at smide point væk. Og så er sidste års mester, Peder Skipper på lur på tredjepladsen, kun få point bag de to andre, og selv Ole Knudsen har chancer for en top-3.
Henrik Have Jakobsen har efterhånden et pænt forspring i Division 2 mesterskabet, men der skal stadig køres to afdelinger, plus han skal smide en masse point væk ifølge reglementet. (Foto: JJ Media)
Men det er først efter den næste afdeling på Ring Knutstorp, at der skal trækkes point fra, så der ved vi meget mere. Sæsonens næstsidste afdeling køres den 29. og 30. september på svenske Ring Knutstorp.
Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge Læs mere om: Ring Djursland01/09/19 - Ring Djursland - Youngtimer - DM |