(Foto: Boxengasse)
Allerede i det tredje kvalifikationsheat knækkede flere bolte i bagtøjet på Michael Markussens DTC-racer. En mystisk fejl, der ikke tidligere er set i topklassen. Udfordringen blev taget i stiv arm; tekniske defekter forekommer, så et nyt blev indkøbt og monteret inden søndagens fire kvalifikationsheats skulle afvikles. Her gav Michael Markussen den igen fuld fart, men i det sidste kvalifikationsheat var noget ikke som det skulle være:
- Jeg kunne mærke at bilen kørte mærkeligt, og da mekanikerne fik løftet bilen op kunne de se, at den var helt gal igen. Det nyindkøbte bagtøj var glohedt – og hele bagenden var smurt ind i olie. Vi kunne hurtigt konstatere at en pakdåse havde revet sig løs på grund af en manglende låsering, så olien langsomt var løbet ud, fortæller Michael Markussen, hvis mekanikerteam fik travlt.
Det defekte - og voldsomt overophedede - bagtøj skulle udskiftes med et nyt. Det var der 15 minutter til, for finaleheatet ventede lige rundt om hjørnet. Det er ikke lang tid, når reparationen skulle ske i pitten, kun med en lille værktøjskasse til rådighed, under en brandvarm bil.
(Foto: Boxengasse)
- Det var så imponerende at se hvordan hele teamet knoklede for at få bilen klar til mig. Lige fra mekanikerne, som kastede sig ned på asfalten og skruede på flere hundrede grader varme dele, til VIP-teamet, der stod klar med kolde vandflasker og heppede. Det er team spirit, når det er bedst!
Og bilen blev klar. Michael Markussen var klar til start i finaleheatet, hvor han startede på en beskeden syvendeplads. Her blev der kæmpet for at komme frem i feltet, men allerede efter fire omgange ramte endnu et uheld den efterhånden hårdt prøvede kører. Kardanakslen sprang, og uden forbindelse mellem motor og hjul var weekenden slut før tid.
- Det var noget af en mavepuster. Ét er, at det første bagtøj gav op. Det andet bagtøj var defekt fra start, uden at vi havde en chance for at opdage det. Men at kardanakslen også går i stykker til sidst - det er altså hårdt.
(Foto: Boxengasse)
Til Michael Markussens held består Markussen Racing ikke kun af dygtige og vedholdende "familiemedlemmer" i form af mekanikere og hospitalityfolk. I teamets VIP-afdeling stod mere end 100 gæster klar til at klappe humøret op igen.
- Jeg var helt nede, da jeg udgik af finaleheatet, og vejen op til alle gæsterne var virkelig lang. Men de tog så godt og varmt imod os, at humøret fik et par solide spark opad. Det var også tiltrængt!
Nyt løbsformat fyldt med køreglæde
Løbet i de aarhusianske gader var også første gang, hvor DTC-feltet skulle tage et nyt afviklingsformat i brug. Med inspiration hentet fra speedwaysporten blev der kørt i alt otte korte kvalifikationsheats og et længere finaleheat. Spørger man Michael Markussen er det en kæmpe succes:
(Foto: Boxengasse)
- Det var super fedt! Som kører er man nødt til at være 100% på hele tiden, og der er slet ikke tid til at tænke strategisk og spare på dækkene og hvad vi ellers har gjort hidtil, da løbene var længere. Det er en helt anden måde at køre racerløb på, og jeg synes at det fungerede godt for mig som racerkører. Det er lidt som om det er helt råt racerløb, hvor det gælder om at komme først - og ikke så meget andet.
Der går kun et par uger, før Michael Markussen får muligheden for at få revanche. Her kører DTC-feltet tredje afdeling af mesterskabet på FDM Jyllandsringen, og målet er helt tydeligt:
(Foto: Boxengasse)
- Jeg skal have hentet en masse point til mesterskabet, så vi skal sørge for at have gjort vores hjemmearbejde og undgå flere tekniske problemer. Jeg glæder mig til at komme tilbage på banen og vise at vi hører til i toppen!
Markussen Racing
Læs mere om: Michael MarkussenMindeparken (Gadeløb)19/05/19 - Mindeparken (Gadeløb) - DTC |