Den stærke Alfa Romeo blev af hensyn til ”Balance Of Performance” skruet helt ned i performance. Ingeniørerne fra fabrikken i Italien, havde givet en mulig omgangstid for denne indstilling på Padborg Park på 1:03:000. Louises medkører, Kristian Sætheren fra Norge, satte fine tider i træningerne, men der blev måbet en del da Frost ramte 1:03:046 og konsekvent var hurtigste kører i både klassen og bilen.
For at deltage i den klasse Alfa Romeo’en var tilmeldt, måtte Louise ikke komme under 1:03:300. Dette under hensyn til Balance Of Performance, for at give de mest reelle forudsætninger for alle deltagere.
I lørdagens første løb af en times varighed, kørte Louise hurtigt bilen op på en klar førsteplads. Det var tydeligt hun nød den elegante og ubesværede dans med Alfa’en hen over Padborg Parks asfalt, og pludselig røg tiden under de 1:03:300 – Det er ikke nemt at tælle hvor tit man hører en racerkører sige ”ups, jeg kom til at køre for stærkt”, som i aldrig! Men det var alligevel konsekvensen af Frosts stærke tempo.
(Foto: Niklas Majgaard)
Louise fortæller: ”Det er paradoksalt, at man nogle gange tvinges til at køre langsommere end man kan fordi reglerne siger man skal, men det er reglerne i endurance. Hvis vi ville køre op til min og bilens virkelige formåen skulle vi skifte klasse og køre mod Lamborghinier med 600HK. Regler er regler og de sikrer os alle godt race. Jeg opdagede slet ikke jeg kørte for stærkt, for det var sådan en fed fornemmelse at blive ét med bilen og bare fokusere på race. Jeg har ventet hele vinteren på at få lov til at vise hvad jeg kan, så det er naturligvis frustrerende at jeg lavede den fejl. Jeg bliver meget frustreret og ked af at skuffe mit team og min medkører, så det tog lige lidt tid at sluge den oplevelse.”
Efter kørerskifte overtog teamkammeraten bilen og måtte gennemføre en ”stop & go” straf for forseelsen, og denne kostede sejren.
Søndag skulle der tages revanche. Teamkollegaen kørte de første 30 minutter, hvorefter Louise kom i bilen og straks begyndte at sætte supertider, selvom hun nu var på 30 omgange gamle dæk. En 1:03:365 blev sat på hendes 7. omgang og igen måtte team og konkurrenter måbe over hendes overlegne stil og fart. Men så gik der kludder i det igen; ”jeg kommer op til sidste sving og kan se en af Peugeot Spiderne har spundet rundt. Der ligger en langsommere bil foran mig som trækker langt ud til højre og mit instinkt tog bare over. Jeg overhalede den ind i svinget, og overså at jeg var i gul flagzone” fortæller Louise. Man må ikke overhale når der flages med gult flag, og det kostede en 45 sekunders ”stop & go” straf. Den sikre førsteplads med stort forspring blev derfor byttet til en tredjeplads i klassen. Efter udtjent straf var det ikke muligt at gøre mere ved placeringerne, så der endte det.
”En del venner og sponsorer har sendt mig SMS-beskeder med gule flag de sidste par dage, og det er helt fair og meget sjovt. Jeg skal lige vænne mig til det der med at køre på en bane med 4 forskellige klasser i 4 forskellige hastigheder, det er en ny læringskurve, men som min manager sagde: ”Det er nu du skal lave disse fejl, det går ikke om tre år når du kører i Europa”. Det er klart jeg ikke gør det igen, og jeg tager de positive oplevelser med bilen og farten med mig videre i sæsonen. Jeg rejser mig, for jeg beviser gang på gang at jeg kan køre fra dem alle i rå fart, det var lidt dyre lærepenge, men nu har jeg lært det.”
(Foto: Niklas Majgaard)
Den kommende weekend går det løs igen for Louise Frost og Alfa Romeo’en på Ring Knutstorp til første afdeling af TCR Scandinavia. En kæmpe udfordring, som Louise glæder sig meget til. ”Ja, det bliver fedt at få testet min og Alfa’ens formåen mod et stærkt svensk TCR-felt. For at være ærlig er jeg ikke helt klar over hvad jeg skal forvente, men jeg kan ikke vente med endelig at kunne give fuld gas i et sprintløb med en enkelt klasse. TCR er den fedeste serie at køre.”
Olav Langdahl Læs mere om: Louise FrostPadborg Park28/04/19 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |