Da den fabriksnye bil blot blev leveret en uge inden debuten, har der været travlt med både en testdag på Padborg Park, samt klargøring hjemme på værkstedet.
Derfor var der godt med kriller i maven, da holdet skulle på lørdag morgen, på selv den samme Padborg Park, til den første fælles træning.
(Foto: JJ Media)
Banen skulle deles med 44 andre små Legend biler, så der var masser af trafik at håndtere. Med 6. hurtigste tid af alle, var det en tilfreds kører, der kørte tilbage til teltet.
Kørestilen er dog væsentlig anderledes end den tidligere Suzuki Swift Sport, hvor enhver udskridning kostede dyrt – en Legend racer kører sjældent i en lige linje, og er meget livlig under både nedbremsning og acceleration.
Konkurrencen er utrolig hård i toppen af klassen, og med en masse erfarende kørere, så er der stadig meget at lære omkring dæktryk og opsætning af bilen. Så det blev til en 10. plads, men stadig en rigtig flot præstation.
I Legend klassen har man den regel, at man vender top-20, så derfor skulle Mathias starte fra 11. position til Løb 1.
Mens lørdagen var blevet kørt på en tør og varm bane, blev søndagen startet op på våd bane, som var endnu en ny oplevelse for den unge kører.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en rigtig flot start for den endnu kridhvide Ford Sedan lignende racer med startnummer 11 på døren, hvor Mathias hurtigt var i top-8 og satte kursen mod fronten af feltet. Bilen kørte super godt i den første halvdel af løbet, hvor det lykkedes ham at udbremse adskillige kørere for enden af langsiden.
Der gik dog ikke så længe inden der kom Safety Car, hvilket samlede hele feltet. Feltet blev givet frit igen, men kort tid efter måtte kørerne igen indfinde sig bag Safety Car, da endnu en konkurrent sad fast i gruset.
Da løbet blev givet frit igen, forsøgte Mathias at forsvare andenpladsen i løbet. Bilen fik dog tendenser til at understyre mere og mere, hvilket gjorde at han måtte afgive placeringen få omgange får målflaget.
Men at krydse målstregen i P3 i debutløbet, er en super flot præstation.
(Foto: JJ Media)
Løb 2 skulle startes fra fjerde position, blev det igen til en god start, selvom banen var tørret op.
Top-5 kørerne lå næsten kofanger mod kofanger – og netop en kofanger fra en bagvedkørende kom lidt for tæt på Valentin, hvilket sendte ham ud i et spin i Yokohama hårnålen. Her måtte han så holde parkeret og lade hele feltet passere forbi.
Heldigvis kom der Safety Car, så feltet blev helt samlet igen – og så blev der ellers blæst til angreb. Der blev overhalet flere kørere per omgang, i løbets 6 resterende omgange, så målstregen blev krydset på P30.
Resultaterne fra weekendens tidligere kørsler, gjorde at Mathias skulle starte fra P13 i weekendens 3. og sidste heat. Igen viste han imponerende fart, og gjorde det igen rigtig flot.
Få minutter før løbets afslutning, kom der igen igen Safety Car, og det skulle blive skæbnesvangert for køreren fra Gørlev.
Løbet blev frigivet på den allersidste omgang, med blot få hundrede meter tilbage at køre. Her var der en blanding af reelle konkurrenter og de kørere som allerede var en omgang bagude, og det gav en masse roderi i feltet.
(Foto: JJ Media)
Uheldigvis endte den hvide Ford Sedan med nummer 11 i en sandwich mellem to biler, så han nærmest sad i klemme, hvilket gjorde at bilen kom helt til stilstand og motoren stoppede. Inden han fik bilen startet op igen, var godt en snes kørere drønet forbi – og endnu en ærgerlig 31. plads blev noteret ud for Mathias Valentins navn.
Især weekendens første sæt af resultater har bidraget til at han indtager 10. pladsen i OK Mobil 1 Legend Car Cup stillingen.
Den næste afdeling skal køres på gaderne i Århus, i forbindelse med Classic Race Aarhus, som køres i Store Bededags ferien den 17.-19. maj.
Valentin Motorsport
Læs mere om: Mathias ValentinPadborg Park28/04/19 - Padborg Park - Legends Car Cup |