Det er Carstens 3. sæson i superklassen, hvor han for andet år i træk står under teltdug med Team Jørgen Hansen Biler, som bl.a. hjælper holdets faste mekanikere med udveksling af data mellem teltkammeraterne.
Foråret har også budt på forberedelse for Carsten i en gear-kart, hvilket giver god køretræning i et lille hurtigt køretøj. Dette skærper sanserne, når han kommer i den fysisk større Super GT-racer.
(Foto: JJ Media)
Alle biler i feltet har i år fået den V6 motor i som Carsten allerede begyndte at køre med i 2018, og ydermere er bilernes udstødning blevet opdateret en smule, så der er lidt ekstra nydelse for ørerne. Sidst men ikke mindst er restrictoren fjernet, hvilket har givet bilerne yderligere 30 hk.
Weekendens første træning foregik lørdag på tør bane, og her kunne holdet for alvor måle sig mod konkurrenterne. Efter 20 minutters kørsel blev det til 20. position i det 22 bils store felt.
Ved middagstid var bilerne igen på banen, og her blev det en ny personlig bedste tid. Aldrig før har han rundet Padborg Park så hurtigt, så der var glæde hos både køreren, og ikke mindst mekanikerne, hvor de mange timers arbejde endelig havde båret frugt.
Små tre timer senere var bilerne på banen til kvalifikationen. Vejrforholdene havde ændret sig væsentligt, fra blå himmel og varme, til truende grå skyer, og dalende banetemperaturer.
(Foto: JJ Media)
Carsten fik gradvist arbejdet sig længere og længere ned i tiderne, men netop da han var på en flyvende omgang, kom der Safety Car, da en konkurrent var kørt i sandet. Han fik aldrig rigtigt liv i dækkene igen til et sidste forsøg, og han måtte tage til takke med 22. pladsen.
Bilen var dog også begyndt at understyre i forhold til tidligere på weekenden, hvilket viste sig at være pga. slør i venstre forhjulsleje. Dette blev skiftet og teamet forventede derfor at problemet nu var løst.
Søndagens Warm Up blev kørt på en fugtig bane, så tiderne kunne man ikke regne ret meget med. En stor del af kørerne valgte dog også at holde i pitten, men Carsten snuppede 6 omgange på banen, for at se om problemerne var løst – det var de ikke!
Til løb 1 var der igen tørvejrsdæk på bilen, og det blev til en udmærket start for Carsten. Han lå helt oppe ved bagkofangeren på forankørende, men bilen begyndte igen at opføre sig mærkeligt, hvor han måtte pumpe bremsen inden hver nedbremsning – ikke just noget der virker positivt på omgangstiderne.
Slutresultatet blev en 18. plads, hvilket også var startpositionen til løb 2.
(Foto: JJ Media)
Her blev det til nogle gode dueller med konkurrenterne henover de første omgange af det 16 omgange lange løb, men igen opstod problemet med bremsepedalen, hvilket gjorde at konkurrenterne desværre kunne passere lettere end normalt.
Herefter gjaldt det om at prøve at få bilen balanceret i mål, hvilket rakte til 20. pladsen.
Dagens 3. og sidste løb blev startet fra P22, så der var kun en vej – og det var fremad. Carsten fik en god start og passerede to konkurrenter inden sving 1. Trods problemerne med bremsepedalen forsøgte Carsten at holde konkurrenterne bag sig, men måtte give fortab efter 3-4 omgange.
5 omgange for løbets afslutning kom der Safety Car på banen, da en anden kører var kørt i sandkassen. Den Safety Car blev på banen helt indtil målflaget blev passeret, så der var ikke mulighed for flere angreb, og den hvide og grønne Mitjet racer med startnummer 71 krydsede målstregen som nr. 21.
(Foto: JJ Media)
Der er en masse gode ting at tage med fra weekenden, såsom den nye PB samt de gode dueller med konkurrenterne.
Havde det ikke været for vibrationerne fra venstre forhjul, og den konstante, nødvendige pumpen af bremserne inden svingene, havde der bestemt været mulighed for mere.
Men hvis og hvis – man kan ikke ændre det som er sket, men kan kun lære af det – og så SKAL problemet bare løses inden sæsonens næste løb, der køres om små 4 uger på Ring Djursland.
MICCAR RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenPadborg Park28/04/19 - Padborg Park - Super GT Danmark |