Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Youngtimer Challenge

YTCC klar til sæsonstarten 2019

Youngtimer 
30/04/19 

YoungtimerYoungtimer Touring Car Challenge, eller bare i daglig tale YTCC, starter 2019 sæsonen op denne weekend.
Der bliver afholdt Danish Masters på FDM Jyllandsringen, som er en tilbagevendende festival for historiske racerbiler og motorcykler.
 

I skrivende stund er der 44 Youngtimere tilmeldt, på tværs af de 3 (4) klasser. Der er kun en enkelt bil tilmeldt den nye 4. klasse, som kaldes YT-4 Classic, hvor kun John Lykke Gregersen har meldt sin ankomst.

Der er 11 biler i Division 1, som tæller de hurtigste biler. Klassen er en god blanding af velkendte ansigter, men kun få af dem har kørt divisionen før og/eller fået ny bil.

Dan Pedersen var Volvo kører sidste år, men har nu fået fat i en skrig orange Honda S2000. Han bliver ikke den eneste Honda i Division 1, da Bjarne Haa Rasmussen har fået fat i en eks-Jakob Borum Honda Integra Type R, som han nu vil forsøge sig med i Division 1.


Tom Jørgensen er igen at finde i YTCC Division 2 i den blå/hvide/røde BMW. Det blev til en enkelt top-3 placering i 2018, men bliver han en fast podiekandidat i 2019?
(Foto: JJ Media)

Sebastian Petersen har fået hevet Toyota Supra’en ud af garagen, og selvom den ikke længere har de harlekin farver, er den stadig nem at finde på ude på banen.

Bent Dyhre Hansen var med helt oppe i toppen af mesterskabet i 2018, så måske bliver 2019 året hvor han kan løfte den store pokal.

Et altid festligt indslag i Division 1 er Oliver Clarke i Mazda RX-7, som har en fantastisk Wankel-lyd – og ikke mindst flammer ud af udstødningen.

Hele 24 biler har meldt sig klar til Division 2, hvilket gør at den klasse får lov til at køre hele for sig selv gennem hele weekenden, mens Division 1 og 3 skal deles.

Den forsvarende Division 2 Mester, Ole Sondrup er tilbage igen, men med nyt startnummer. Det er dog stadig den samme bil, og samme bemaling, så han bliver helt klar herren at alle vil jagte i 2019.

Han bliver jagtet af en hel hær af BMW kørere, hvor Søren Christensen nok bliver en af de udfordrere, hvis man skal kigge på de seneste sæsoners fart.


Bilen skal bare være sort, når Michael Terkildsen sidder bag rattet. Kan 2016 Mesteren i Division 3 tage tronen tilbage med det samme, eller har konkurrenterne fået overtaget siden sidst?
(Foto: JJ Media)

Kim Kønig har fået liv i Peugeot 306 GTI raceren, og bliver også en af dem man kan forvente helt fremme.

Henrik Have bringer lidt japansk Lexus IS200 teknik tilbage i klassen, og vil sammen med Anders T. Jensen i BMW raceren nok også være en udforder til podiepladserne, hvis ikke løbssejrene.

Division 3 har 9 deltagere, heriblandt sidste års Mester, Peder Skipper. Peder får mere og mere fart i den BMW 318 is, som han har ”arvet” fra sønnen Michael Skipper, men selv har fundet farten i.

Han bliver udfordret af en kører, som nu vender tilbage til Division 3, efter en udflugt til de højere luftlag i Division 1 – Michael Terkildsen. Han har henover vinteren bygget en ny BMW, som han glæder sig til at få prøvet af under løb.


Bjarne Haa Rasmussen har solgt sin ellers karakteristiske Renault Laguna, og vil nu forsøge sig i en Honda, der har deltaget i flere forskellige andre klasser gennem årene.
(Foto: JJ Media)

Ellers har vi de to Porsche kørere Lars Leed og Frank Schou, som ofte snakker med om podiepladserne – og i Lars’ tilfælde - og mesterskabet sidste år, som han sluttede 2’er i.

Ole Knudsen har igen hevet den orange Peugeot 106 GTI ud af garagen. Han har forsøgt sig med lidt 307 af samme mærke, men vender altid tilbage til 106’eren igen.

I et så stort felt er det altid svært at spå om vinderne og mestrene – så måske bliver det nogle helt andre navne, end dem som vi har nævnt her. Men lad os så kalde det nogle kvalificerede bud.

Division 1 bilerne kan kendes på at de kører med startnummer 100-199, Division 3 med 300-399 og den indtil videre enlige Division 4 bil har 408, med alt fra 400 til 499 at vælge imellem.

Behøver vi at forklare hvilke numre at Division 2 kører med, når de nu kører helt for sig selv, eller er femøren faldet…?

Tidsplanen er som følger (med forbehold for ændringer):

Lørdag
09:05 Tidtagning YT 2
09.30 Tidtagning YT 1+3

13.25 Heat 1 YT 2
13.50 Heat 1 YT 1+3

Søndag
10.05 Heat 2 YT 2
10.30 Heat 2 YT 1+3

14.55 Heat 3 YT 2
15.20 Heat 3 YT 1+3

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge

JJ Media


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 05/05/19 - Jyllandsringen - Youngtimer - DM
  •