”Jeg vil gerne takke mine servicefolk, min makker Freddy og alle mine sponsorer, som har gjort det muligt – og takke for tålmodigheden hos alle dem, der har været tættest på mig,” siger en glad Ib Kragh dagen derpå efter en af de mest marginale sejre i karrieren.
”Jeg vil ikke sige, at vi kontrollerede tingene. Hvis vi havde været bagefter på point og skulle have vundet, havde jeg taget flere chancer. Jeg har før stået i en situation, hvor jeg har tabt et løb med nogle få tiendedele, men det var rart, at det var mig, som stod med en sejr i fire tiendedele.”
Freddy Pedersen og Ib Kragh efter, at løbssejren og Danmarksmesterskabet var i hus
Ib Kragh og Freddy Pedersen kom til Sønderjylland med en føring i kampen om Danmarksmesterskabet – halvanden måned efter den foregående mesterskabsafdeling. ”De sidste 14 dage har været hårde. Der har været mange spekulationer,” fortæller Ib Kragh, som vågnede alt for tidligt på løbsdagen – også selv om han og Freddy Pedersen skulle tidligt op for at køre noter om formiddagen. ”Mens vi kørte noter, havde vores serviceteam fået nogle ideer til at ændre opsætningen. Jeg tænkte lidt, Hvad skulle det til for?, men hvor bilen bare kørte godt. De havde sænket bilen, og det gjorde, at den stod bedre fast, selv om den et par gange slog imod bunden. Det eneste problem, vi havde, var, at olien kogte i servostyringen.”
Rally Sønderjylland bestod af syv hastighedsprøver. Efter den første hastighedsprøve var Ib Kragh og Freddy Pedersen tre sekunder bagud, men efter den tredje var de i front. Et kiks på sjette og næstsidste hastighedsprøve forvandlede et forspring på 5,9 sekunder til et minus på 0,3 sekund.
”Jeg fokuserede på en top, hvor en anden kører var kørt af ved første gennemkørsel af prøven, så jeg fik bremset for tidligt og opdagede så, at vi stadig havde 50 meter til mål,” indrømmer Ib Kragh, som benyttede ventetiden inden starten på syvende og afgørende hastighedsprøve – som tillige var power stage – konstruktivt.
”Jeg sad og kørte prøven igennem i hovedet. På en power stage giver man sig lidt mere. Selv om vi havde kørt noget af den tidligere, ville den være forandret, når 70 andre rallybiler i mellemtiden havde været igennem den. Det gav lige det sidste. Det passede 100 procent. Tiderne på de første konkurrenter tikkede bagefter ind på Freddys telefon. De var begge godt ti sekunder dårligere end vores, men så fik vi at vide, at vi havde kørt syv tiendedele bedre end Rasmus Sørensen i den Skoda, han havde lejet til løbet. Det var dejligt at slå ham, for der er ingen tvivl om, at det er den bedste bil i vores klasse.”
IK Rally Racing Læs mere om: Ib Kragh |