Der var lidt ekstra træninger for kørerne allerede om fredagen, og her var Mads at finde i den bedste ende af feltet.
Herefter skulle kørerne vente helt til lørdag middag, inden at kvalifikationen skulle køres.
Det var med at være hurtigt ude, da de høje temperaturer gjorde at dækkene hurtigt mistede deres bedste omgangstiderne. Derfor satte alle kørerne deres bedste tider allerede på 4. omgang, hvorefter tiderne faldt igen.
(Foto: JJ Media)
Heat 1 blev startet på tør bane, men der hang tunge regnskyer tæt på banen.
Normalvis kører DS3 Cup med stående start, men i Sverige var der rullestart. Her fik Mads en rigtig skidt start, og faldt tilbage på den næstsidste position efter få sving. Men han fik hurtigt styr på situationen, og kunne sætte jagten ind på de forankørende.
Han var hurtigt tilbage på 8. pladsen, og herefter startede ikke kun en kamp mod konkurrenterne men også vejrguderne. Det begyndte nemlig at regne, hvilket gjorde at omgangstiderne blev 5 sekunder langsommere per omgang, indtil kørerne havde fundet ud af præcis hvor meget greb der var i asfalten.
Gennem størstedelen af løbet lå han helt oppe i bagkofangeren på manden på 7. pladsen. Der blev forsøgt med overhalinger udenom og indenom, og 4 omgange før målflaget lykkedes det endelig at komme forbi.
Jagten på 6. pladsen gik ind, og på løbets næstsidste omgang var Mads lige ved at overhale nordmanden. Han tabte imidlertid bilen rundt i et af de hurtige sving, så Mads måtte op at stå på bremsen, for ikke at ramme ind i ham. Det kostede desværre en placering til svenskeren som netop var blevet overhalet.
Selv om den unge kører forsøgte indenom og udenom, lykkedes det ikke at komme forbi, og han måtte tage til takke med den møgirriterende 7. plads, i stedet for den gode sjette position, som ville have givet Pole til søndagens løb.
(Foto: MF-RACING)
Søndag var banen igen blevet knastør, og kørerne gjorde klar til endnu en rullestart. Den forløb meget bedre for Mads, hvor han kunne holde pladsen.
Midterfeltet var utroligt tæt, hvilket også blev understreget af omgangstiderne. 9 kørere lå indenfor to tiendedele hvad angik hurtigste omgang i løbet, så det var meget svært at få en fordel i forhold til konkurrenterne. Samtidig gjaldt det om at undgå fejl. Der var et langt tog fra første til 8. pladsen.
Derfor blev målstregen efter 16 omgange passeret på 7. pladsen, men blot 5 sekunder fra sejrherren.
(Foto: JJ Media)
To syvendepladser var langt fra det som MF-RACING havde håbet på inden weekenden, men det var trods alt point i begge løb, hvilket er et mål i sig selv.
Vigtigst af alt, så kørte bilen endelig en mekanisk fejlfri weekend, efter teknikken har drillet lidt de seneste par weekender.
Nu er der en sommerferie på 4 uger, inden at Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen er den næste afdeling i mesterskabet. Mads Hedegaard Frederiksen plejer at være hurtig på netop den bane, så der håber holdet på at få lidt sølvtøj med hjem fra, selv om konkurrencen er utrolig hård.
MF-RACING
Læs mere om: Mads Hedegaard FrederiksenKinnekulle29/07/18 - Kinnekulle - Citroën DS3 Cup |