Grundet resultaterne fra sidste gang, skulle der 60 kg succesballast i bilen, så holdet fra Espergærde vidste på forhånd, at det godt kunne blive en svær weekend.
Der var mulighed for lidt ekstra træning lørdag morgen, inden den officielle del af weekenden startede, og det ville Henrik gerne udnytte, til lige at få det sidste på plads.
(Foto: JJ Media)
Den hvide Peugeot 207 med nummer 20 i sideruden udviklede sig til lidt af en strandløve. I hvert fald var den tiltrukket af sandet, og dermed var den træning ovre.
Men så var grænsen da fundet, inden at weekenden startede for alvor. Heldigvis var teamets mekaniker Frederik Hansen fiks på fingrene, og fik hurtigt skiftet bl.a. køleren og forkofangeren, der var blevet lidt medtaget i forbindelse med strandturen.
Den første regulære træning blev kørt på en knastør bane, hvor det blev til 14 gode omgange, hvoraf den hurtigste rakte til 7. bedste tid.
Der skulle dog leges lidt med opsætningen på bilen, da Henrik ikke følte at den kørte perfekt endnu. Bilen havde fået helt nye støddæmpere på til denne gang, og på trods af at det var præcis den samme model som forgængerne, kunne han godt mærke en forskel, da støddæmpere ligeså stille har det med at blive dårligere over tid.
(Foto: JJ Media)
Da bilerne holdt klar til at køre på banen til kvalifikationen, begyndte det højst uventet at regne! Det gav udfordringer for alle de kørere, der holdt på tørvejrsdæk uden mønster i, så det krævede ekstra god opvarmning. Heldigvis varede bygerne kun i få minutter, og asfalten var så varm, at de hurtigt fordampede igen.
Der blev klippet noget tid af træningsresultatet, men det resulterede stadig i en 7. startposition. Men det var egentlig også ok, når man tænker på den ekstra vægt i bilen – og med kun 0,1 sekund op til P4, var det tegn på, hvor tæt feltet var.
Søndag morgen skulle heat 1 køres, og her var banen fugtig fra starten af, så der ikke var tvivl om, at der skulle regndæk på bilen.
Henrik er en kører, der godt kan lide at køre i regnvejr. De mange år i en gokart har givet ham adskillige tusinde kilometer i regn, så han ikke er nervøs over et køretøj, som bevæger sig lidt under ham.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en rigtig fin opkørsel gennem feltet, og da det ternede flag faldt efter 11 omgange, kunne den 50 årige automekaniker glæde sig over en flot 4. plads. Men vigtigst af alt, sejr i både Rookie og Oldboys klassementet.
Til heat 2 blev top 8 vendt rundt, så her skulle han starte 5’er. Det blev til endnu en god start, hvor den første plads allerede var vundet i det første sving.
Yderligere to pladser blev vundet rundt på den første omgang, men for enden af langsiden blev han uheldigvis ramt bagfra af en konkurrent, der sendte ham ud på en snurretur, og langt ned i feltet.
Det hjalp ikke på situationen, at der kom Safety Car grundet en anden bil skulle fjernes. Det kostede nemlig dyrebare minutter, som ellers kunne have været brugt til overhalinger. Så da løbet blev givet frit igen, blev der presset maksimalt på.
(Foto: JJ Media)
Det tog dog noget tid at kæmpe sig forbi de andre, så da han nåede til 5. pladsen, var der kommet et hul til top 4, som han ikke kunne nå at lukke inden målflaget. Det blev til en fin sejr i Rookie klassementet, og til en andenplads i Oldboys klassementet.
Alt i alt var det stadig en positiv weekend, hvor Henrik Eilertsen rykkede meget tættere på andenpladsen i DIF Danmarksmesterskabet, som nu blot er 3 point foran. I Rookie- og Oldboysmesterskaberne blev føringen henholdsvis udbygget og holdt i status quo.
Derfor kan teamet drage til den næste afdeling i Tyskland med forholdsvis ro i maven, hvad angår de to mesterskaber, og så forhåbentlig kunne komme endnu tættere på toppen af DIF Danmarksmesterskabet.
Løbet i Tyskland køres den 13. og 14. juli på Lausitzring, syd for Berlin.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenPadborg Park24/06/18 - Padborg Park - 1600 Challenge |