Dog var det klager sagt med en muntert smil på læben. En enkelt deltager måtte opgive at komme til start til selve løbene, nemlig Steffen Alsing Jørgensen i VW Polo, der døjede med manglende olietryk på motoren. Heldigvis så var der masser af andre VW Poloer til at repræsentere det tyske mærke. Ikke mindre end fem VW Polo’er stillede nemlig til start til heat 1, og det lykkedes faktisk for Jacob Sevel Andersen i netop en Polo at tage en podieplads. De ”gamle” Poloer kan altså endnu, men de blev dog i heat 1 overgået af et andet tysk bilmærke, nemlig BMW, da Thue Henriksen i en BMW 318ti Compact tog andenpladsen, og suveræne Michael Vesthave jr. i BMW E46 320i tog den øverste plads.
Stort felt og flot kørsel prægende sæsonstarten for Yokohama SuperCup (Foto: Keld Dohm)
Og når man taler om Michael Vesthave jr., så kommer man ind på det rent sportslige i klassen, for i denne weekend var det på en måde ret simpelt, der var Michael Vesthave, og så alle de andre. Michael gjorde simpelthen rent bord ved at tage sejren i alle tre heat, og kigger man nærmere efter, så vil man opdage, at han også havde hurtigste omgang i alle tre heat. Hvad er hemmeligheden bag Michaels succes kunne man passende spørge om, og svaret gav en smilende Michael Vesthave sr.: ”Bilen er meget velafbalanceret med en nærmest perfekt vægtfordeling, og så kører han bare pissegodt”
Med hvad så med alle de andre? fristes man til at spørge, og her har vi allerede nævnt de to der kom på podiet sammen med Vesthave i heat 1, men i modsætning til Vesthave kunne de ikke gentage succesen til hverken heat 2 eller 3. Derfor fik Michael efter heat 2 selskab på podiet af Lars Højris, der i weekenden gjorde comeback i en Peugeot 208 efter flere års pause, og af Mikael Kildevæld, der ligesom sidste år kører i en TCR Seat Leon. Til heat 3 skulle man så prøve at se, om man kunne finde et par nye til at dele podiet med Michael, og det kunne man. Det blev nemlig de to teamkammerater fra Air Connection Racing, Allan Kristensen og Rene Junker Povlsen på henholdsvis P2 og P3. Rene og Allan kører i næsten identiske biler, dog har Rene til i år fået en ny og lidt større motor i, men det var altså ikke nok til at køre fra Allan i heat 3.
Smil og godt humør på podiet efter heat 3. (Foto: Keld Dohm)
Skal man absolut lede efter noget at sætte en finger på, så skal man bare spørge de 13 deltagere for hvem det ikke lykkedes at komme på podiet i denne weekend. En del af dem kunne med rette skyde skylden på den manglende podieplads på tekniske udfordringer, andre mente, at de lige skulle lære deres nye biler lidt bedre at kende, men så skulle de nok komme med helt frem, og så var der nogle enkelte, som erkendte, at de nok ikke helt kunne hamle op med de hurtigste i klassen.
Og hvordan blev der så kørt i klassen i weekenden? vil nogen måske spørge – og her er svaret ganske enkelt, at der blev kørt rigtigt fair, og også pænt tæt. Der var enkelte der gned sig lidt op af hinanden og byttede lidt maling, og så var der et enkelt decideret sammenstød, der udløste en straf til Chris Poulsen for påkørsel af Chris Leonhard. Det skal dog til Poulsens forsvar siges, at årsagen til sammenstødet var en knækket sporstang, der gjorde at bilen fik sin egen vilje, og sådan noget kan man bare ikke gardere sig imod. Kort sagt seværdigt, spændende og tæt racerløb, sådan som motorsportsfans kan lide det.
Skal man tage weekenden som en rettesnor for hvordan resten af sæsonen kommer til at gå, så vil det helt sikkert blive en meget spændende klasse at følge. Næste gang klassen skal i aktion bliver den 9. – 10. juni på Ring Djursland, og det kan man godt glæde sig til.
Læs mere om: Jyllandsringen13/05/18 - Jyllandsringen - SuperCup |