Tidligere vinder kører med i holdkonkurrencen
De danske deltagere har i 2018 udgaven tilmeldt sig holdkonkurrencen som Team Fynske Bank Denmark. Deltagerne satser hårdt på både individuelle topplaceringer, såvel som en topplacering i holdkonkurrencen. I årets Rally Monte Carlo Historique er der 314 deltagere fra hele verden. Trods den store konkurrence er der store forventninger til de danske deltagere, som traditionelt ligger i den gode ende af resultatlisten. Bedste danske resultat ligger tilbage i 2002, hvor ægteparret Britta Kruse Kristensen og Otto Kristensen kørte sig til en flot 1. plads i løbet.
Toni Hansen og Per Brodersen kørte et perfekt Monte i 2017, og lå længe i top 3 (Foto: Viggo Johansen)
De danske deltagere i Rally Monte Carlo Historique 2018 er
Start nr. 81, Toni Hansen, Horsens / Per Brodersen, Lem v/Ringkøbing
De kører i en totalt renoveret Audi 80 GLE, årgang 1979 med en 1.588 ccm motor som yder ca. 140 HK.Toni Hansen har købt bilen i Tyskland i 2011, og har i løbet af 2012 ombygget den efter internationale FIA homologeringer. Den er bygget med henblik på at deltage i Rally Monte Carlo Historique. Bilen har hver vinter været totalt adskilt for service og udskiftning af sliddele.
Sammen har Toni Hansen og Per Brodersen deltaget i RMCH i 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017.
Bedste placering: nr. 11 både 2014 i 2017. 2018 skal være året, hvor det bliver til en placering helt i toppen.
Toni Hansen og Per Brodersen starter fra Reims, fredag den 2. februar.
Henrik Møller-Nielsen og Malene Møller-Nielsen på toppen af Col de Turini, 2017 (Foto: Viggo Johansen)
Start nr. 124, Henrik Møller-Nielsen, Allingåbro / Martin Møller-Nielsen, Allingåbro
Henrik Møller-Nielsens Golf GTI fra 1979 har deltaget i RMCH flere gange. Siden 2016 har det været med Henrik Møller-Nielsen som chauffør. I 2016 med sønnen Martin som co-driver. I 2017 havde datteren Malene Møller-Nielsen fornøjelsen, og i 2018 er det så Martin Møller-Nielsen der igen er co-criver.
Henrik Møller-Nielsen, som er nyvalgt formand for Dansk Automobil Sports Union, har deltaget i Rally Monte Carlo Historique både som co-driver og som kører. I 2017 sluttede Henrik Møller-Nielsen, sammen med Malene Møller-Nielsen en generel placering som nr. 60.
Henrik Møller Nielsen og Malene Møller-Nielsen starter fra Reims den 2. februar.
Henrik Bjerregaard satser i 2018 på, sammen med Kristian Flensbak Jørgensen, at køre sig i top 10 i RMCH (Foto: Arkivbillede/Kristian Flensbak Jørgensen)
Start nr. 128, Henrik Bjerregaard, Monaco / Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus
Henrik Bjerregaard deltager kører i en fin Ford Escort RS2000, Årgang 1979, med en 1.998 ccm motor der yder ca. 110 HK. Bilen er bygget som rallybil i Finland inden Henrik Bjerregaard købte den. Han har anvendt den til RMCH 2 gange tidligere, med bedste resultat som 63 i 2016. Henrik Bjerregaard har tidligere, i 2014 og 2015, deltaget to gange som co-driver i Autobianchi 112 Abarth.
Kristian Flensbak Jørgensen er, trods sin unge alder (23), en erfaren herre i co-driver-sædet. Han har tidligere deltaget i RMCH fem gange, med far Jens Gandrup Jørgensen som kører. Bedste placering var en generel 9. plads i 2016.
Henrik Bjerregaard og Kristian Flensbak Jørgensen starter fra Monaco den 2. februar.
Søren Bunk og Jakob Knudsen kører over målrampen i Monaco i 2016 (Foto: Viggo Johansen)
Start nr. 129. Søren Bunk Jensen, Skanderborg / Jakob Knudsen, Skanderborg
Børn i samme skoleklasse, og en fælles interesse for bilmærket Porsche, bragte for nogle år tilbage Søren Bunk og Jakob Knudsen sammen. De blev hurtigt enige om, at Rally Monte Carlo Historique måtte være det store mål.
En Porsche 911 SC med en 3.0 ccm motor og ca. 180 HK blev anskaffet, og Team RL Racing var en realitet. Bilen er ombygget i USA som en tribute til 1970’ernes Jägermeister-sponsorerede Porsche racere, og har deltaget i Rallye Monte Carlo Historique 2016, hvor Søren Bunk og Jakob Knudsen havde deres debut i motorsport.
En flot placering som 99 i deres debutsæson var resultatet. En debut med placering i top 100 er virkeligt flot i det erfarne felt. Målet for 2018 er en væsentlig forbedring, gerne i top 50.
Søren Bunk og Jakob Knudsen starter i Reims den 2. februar.
Per Vilslev og Erik Andersen under træning til Rally Monte Carlo Historique 2018 (Foto: Viggo Johansen)
Start nr. 180, Per Vilslev, Hillerød / Erik Andersen, Virum
Per Vilslevs Opel Kadett GT/E er en ud af den såkaldte 1.000-serie. Kadett GT/E blev født i 1975 med 1,9 liter motor, som i dag yder ca. 150 HK. på 105 HK. Bilen er samlet den 6. februar 1978 som nr. 304. Med den fødselsdato, har bilen 40 års fødselsdag når Per Vilslev og Erik Andersen kører over startrampen i Monaco, inden starten på de lange knives nat, som er løbets største og afsluttende udfordring.
Per Vilslev eksemplar af Opel Kadett GT/T er en ægte historisk rallybil i den forstand, at den straks efter fabrikationen blev modificeret til at køre rally, og den er aldrig brugt til andet.
Per Vilslev og Erik Andersen har begge kørt hastighedsrally på højt plan i deres unge år, og har bl.a en fælles 3. plads i DM på kontoen i 1977. Det er første gang de deltager i Rally Monte Carlo Historique.
Per Vilslev og Erik Andersen starter i Reims den 2. februar.
Lars Hindsgaul og Arne Pagh dukker op af tågen i Rally Monte Carlo Historique 2017 (Foto: Viggo Johansen)
Start nr. 259, Lars Hindsgaul, Assens / Arne Pagh, Middelfart
Fiat 128 Coupé har altid været Lars Hindsgauls favorit, når der tales om ældre biler. Han har flere eksemplarer, og da han i 2013 fik mulighed for at købe en i rallytrim, slog han til. Bilen er en årgang 1972 med en motor på 1.290 ccm. Den yder ca. 120 HK. Bilen har deltaget i Rally Monte Carlo 10 gange tidligere, først med Lars Bækkelund fra Horsens kom kører, og senest i 2017 med Lars Hindsgaul bag rattet.
I 2014 debuterede Lars Hindsgaul i Hill Climb og viste imponerende hurtighed. Efter Lars Hindsgauls debut i RMCH 2017, er bilen optimeret, så den står helt skarp til deltagelsen i 2018. Bilen har fra ny kun været brugt til rally. Den har deltaget i utallige hastigheds rallies, inden den som ”pensionist” kom ud at køre historisk rally.
Co-driver, Arne Pagh har i øvrigt, inden han i 2017 satte sig i højre sædet hos Lars Hindsgaul, kørt de foregående 9 RMCH med Lars Bækkelund, så han kender bilen til bunds.
Lars Hindsgaul og Arne Pagh starter fra Reims den 2. februar.
Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen på de tørre veje i Rally Monte Carlo Historique 2017 (Foto: Arkivbille/Kenneth Kruse Simonsen)
Start nr. 272, Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund / Otto Kristensen, Tune
Lancia Fulvia HF 1,3, årgang 1968. 1.298 ccm, ca. 101 HK. Det er dataene for den fine Lancia Fulvia, som Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen kører Rally Monte Calo Historique 2018 i. Bilen er hos Otto Kristensen i stald med andre fine eksemplarer af samme mærke.
Kenneth Kruse Simonsen debuterede i 2017 i RMCH-sammenhæng, sammen med sin meget erfarne far, Otto Kristensen. De sluttede på en placering som nr. 74.
2017 deltagelsen blev betragtet som et test-år for Kenneth Kruse Simonsen. Ved hjemkomsten blev det besluttet, at der skulle gøres et intenst forsøg på forbedring i 2018 udgaven.
Målet for 2018 er klart. Otto Kristensens meget flotte førsteplads fra 2002 skal ikke stå alene. Der skal pokaler med hjem til kaminhylden i 2018.
Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen starter fra Bad Homburg den 2. februar.
www.rmch-dk.com
Viggo Johansen, rallypics.dk
Læs mere om: 07/02/18 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |