22 kørere havde taget turen og var klar til at dyste mod hinanden.
Dan Pedersen havde kørt sig til Pole Position i Division 1 foran Torben Nielsen og Tommy Dam Kieffer. Dermed var det Volvo S60 i foran Nissan Primera P11foran BMW E36 330i.
Søren Christensen var meget tæt på pokaler i den flotte BMW E46 Coupe (Foto: JJ Media)
Mesterskabsførende Steffen Alsing Jørgensen havde taget Pole Position i Division 2 foran Søren Christensen og Henrik Have Jakobsen, hvilket var VW Polo GTI foran BMW E46 Coupe og Toyota Corolla Hatchback.
I Division 3 holdt Kenneth Engelberg Olsen i VW Golf GTI foran Erik Nielsen i Peugeot 106 GTI og Ole Knudsen i Peugeot 307.
Tom Dam Kieffer fik den klart bedste start og førte på vej ind i første sving, mens også Keld Graabæk også angreb Dan Pedersen. Pedersen kunne dog forsvare sig, og kom tilbage i front, inden at Graabæk overhalede Kieffer. Torben Nielsen faldt helt tilbage på 5. pladsen, og måtte arbejde hårdt for ikke at tabe flere placeringer.
Efter en rolig start fik Sebastian Petersen i Toyota Supra fart på den lave japaner og kunne indtage 2. pladsen efter første omgang. Graabæk kom hårdt under pres fra både Kieffer og Nielsen, og måtte efter en intens kamp opgive pladsen til begge kørere. De 3 kørere havde dog leveret en meget seværdig kamp gennem hele heatet, og sluttede løbet som perler på en snor.
Da de 15 minutter var kørt, var det Dan Pedersen der tog en suveræn sejr i Division 1 foran Sebastian Petersen og Torben Nielsen.
Torben Nielsen kom fra Norge med tre fine podiepladser i den gamle DTC Nissan Primera (Foto: JJ Media)
Steffen Alsing Jørgensen tog en start-mål sejr i Division 2 foran Kurt Poulsen og Henrik Have Jakobsen.
Division 3 leverede desværre ikke helt så meget kamp om pladserne, da Kenneth Engelberg Olsen desværre måtte udgå, hvorefter at Erik Nielsen vandt heat 1 foran Ole Knudsen.
Søndag eftermiddag var det blevet tid til heat 2.
I Division 3 tog Erik Nielsen endnu en suveræn sejr over Ole Knudsen, i et udramatisk løb for dem.
Steffen Alsing Jørgensen kom i mål få centimeter foran gårsdagens fødselsdagsbarn, Henrik Have Jakobsen, mens Kurt Poulsen tog sig af 3. pladsen i Division 2.
Erik Nielsen kører blot sin anden weekend i YTCC, men har allerede sikret sig de første 3 pokaler – og endda 3 af de helt store. (Foto: JJ Media)
I Division 1 var der drama for gårsdagens vinder, Dan Pedersen. Han måtte nemlig udgå fra løbet med gearkasseproblemer, og kom heller ikke til start i heat 3.
I stedet udnyttede Tommy Dam Kieffer muligheden og snuppede sejren et halvt sekund foran Torben Nielsen, efter at de havde kørt kofanger mod kofanger gennem en stor del af løbet. De distancerede deres 3. holdkammerat i Devil Island Racing, Sebastian Petersen, med hele 8 sekunder, inden at teamets 4. kører Bent Dyhre Hansen sluttede på 4. pladsen.
Med to gode løb i bogen, skulle heat 3 være den store finale for YTCC i Norge.
Sebastian Petersen vågnede op til dåd i Division 1 og meldte sig ind i kampen, og han slog holdkammeraterne Torben Nielsen og Tommy Dam Kieffer. De 3 kørere krydsede målstregen blot 0,460 sekund fra hinanden – altså fra 1. til 3. pladsen! Kanon ræs mellem 3 vidt forskellige biler, med den baghjulstrukne Supra, forhjulstrukne Primera og baghjulstrukne BMW.
Dan Pedersen var urørlig i heat 1, men gearkasse ville desværre ikke spille med hele weekenden (Foto: JJ Media)
Steffen Alsing Jørgensen sluttede weekenden af med at gøre rent bord i Division 2, med den 3. sejr ud af 3 mulige. Men ligesom i heat 2 blev det til en milimeter afgørelse mellem ham og Henrik Have Jakobsen, mens Kurt Poulsen tog den sidste plads på podiet.
Erik Nielsen gjorde også rent bord i Division 3, mens Ole Knudsen var så uheldig at udgå 4 omgange før slut.
Sebastian Petersen fører mesterskabet i Division 1 foran Tommy Dam Kieffer og Dan Pedersen.
I Division 2 har Steffen Alsing Jørgensen en rimelig suveræn føring, men kan dog stadig ikke læne sig alt for meget tilbage, for Martin Sørensen og Kurt Poulsen ligger stadig på spring, hvis det går skidt for Jørgensen bare en enkelt weekend. Og så er der jo også smid-væk reglen, som træder i kraft senere på året, hvor man skal smide de 3 dårligste løbsresultater, og så rykker de pludselig meget tættere på.
Bilskiftet fra Peugeot 306 GTI til VW Polo GTI har givet pote for Kurt Poulsen – han er nu aktuel 3’er i Division 2 mesterskabet. (Foto: JJ Media)
Michael Nymark har fortsat føringen i Division 3, selvom han ikke var med i Norge, og ligger derfor rigtig lunt i svinget, foran Ole Knudsen og Peder Skipper.
Nu vender YTCC tilbage til de danske baner, hvor der skal køres den 9.-10. september på Ring Djursland, i forbindelse med Historisk Weekend. Netop den weekend plejer at være den største deltagermæssigt, så det bliver forhåbentligt også tilfældet i år.
Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge
Læs mere om: Rudskogen Motorsenter13/08/17 - Rudskogen Motorsenter - Youngtimer |