Der skulle dog kæmpes for at få det til at lykkedes. I tidtagningen begyndte bilen således igen at sætte ud, og det skete hver gang Jakob drejede. Så længe det gik ligeud, så gik det rimeligt, men dog ikke optimalt. Heldigvis var der lang tid fra tidtagningen til heat 1, og det lykkedes at finde en løsning, der blev simpelthen monteret en catchtank i benzinsystemet. Da tidtagningen var gået ret skidt skulle Jakob starte bagerst til heat 1, og kombineret med, at det var første gang den nye undervogn skulle testes af for alvor, så var forventningen hos Jakob ikke de største. Det lykkedes dog for Jakob at køre sig op på en acceptabel fjerdeplads. Ingen tvivl om at motoren nu spillede helt optimalt, derimod var der lidt forbedringspotentiale i undervognen. I løbet af lørdag aften og søndag morgen blev der justeret lidt på undervognen, ikke meget men nok skulle det vise sig.
Jakob Borums Honda Integra er endelig kommet til at virke tæt på optimalt (Foto: Keld Dohm)
Heat 2 skulle have være kørt sidst på formiddagen søndag, men på grund af et uheld i en af MC klasserne blev det udskudt til lidt over middag. Jakob startede fra P4, og han fik en kanonstart, der betød at han allerede første gang målstregen blev krydset var i front, og der blev han hele heatet igennem, og han ender med at vinde heatet med en margin på næsten 15 sekunder ned til Michael Vesthave Jr. på anden pladsen. Samtidig satte Jakob også weekendens hurtigste tid i heatet med 1:06.755, og dermed kan han med rette kalde sig feltets hurtigste mand i weekenden.
Jakob Borum øverst på podiet (Foto: Keld Dohm)
Jakob var hurtigste mand, men ser man på omgangstiderne, så var femte hurtigste mand kun knap 4/10 sekund langsommere end Jakob. Med et så tæt og stærkt felt er det svært at køre sig op igennem feltet, og eftersom Jakob skulle starte fra P8 i heat 3, så var det en vanskelig opgave der ventede. Men man skal aldrig sige aldrig. Jakob får igen en god start i heat 3, og allerede efter første omgang er han oppe på tredjepladsen, og blot to omgange senere lå Jakob i front igen, og begyndte at trække fra feltet. En dansk racerkører har en gang sagt: ”To finish first, first you have to finish”, og det kræver blandt andet, at der er benzin nok på bilen. Tankanlægget i bilen er helt nyt, og en fejlkalkulering af benzinmængden betød, at der simpelthen var for lidt benzin i tanken til at gennemføre heatet, så Jakob måtte køre i pit efter 7 omgange. Det lykkedes at få vredet så meget benzin over i catchtanken, at Jakob kunne køre ud og tage en sidste omgang, få målflag, og dermed få lidt point på kontoen. Og igen satte Jakob hurtigste omgangstid i heatet.
”Det positive vi kan tage med fra weekenden er, at vi fik vist at vi er absolut kokurrencedygtige, og at når både bil og chauffør spiller, så kan vi køre fra dem alle” fortæller Jakob Borum og fortsætter ”Nu skal vi så bare arbejde hårdt på at være stabile resten af sæsonen, så har vi stadig en chance for at være med fremme blandt de tre forreste når vi til finaleløbet”
Næste opgave bliver den 14. – 15. juli på den tyske bane Lausitzring, hvor der gerne skulle hentes endnu flere point til kontoen.
ACD ProRacing
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jakob BorumPadborg Park25/06/17 - Padborg Park - SuperCup |