”Det var en dejlig lørdag, vi havde på Juelsminde-halvøen – og det fornemmer jeg også, at de mange gæster og rallyfans havde,” siger Ib Kragh. ”Byen bakkede godt op om løbet, og jeg har fået masser af positive tilbagemeldinger fra teamene. De sagde, at det var et godt rally med nogle gode hastighedsprøver, men blot synd, at der ikke var flere, som ville have den oplevelse som deltagere.”
Det blev til hjemmebanesejr for Ib Kragh og Karsten Isaksen (Foto: Allan Post)
Løbet sluttede med en sejr for Ib Kragh og Karsten Isaksen. De var hurtigst på seks af de ti hastighedsprøver, som blev gennemført i løbet, og de endte med at tage den samlede sejr med et forspring på 11,6 sekunder. Men forspringet kunne have været større, for en af hastighedsprøverne kostede makkerparret i den sorte og røde en Citroën DS3 R5 hele 17 sekunder!
Syv sekunder blev tabt på selve hastighedsprøven, mens ti sekunder blev tabt på grund af en tyvstart.
”Det er første gang i min karriere, at jeg er blevet noteret for en tyvstart, men jeg tyvstartede ikke. Jeg kunne bare ikke dokumentere det med mit kamera i bilen, for det sad, så det ikke filmede startlyset,” siger Ib Kragh.
”Jeg fik at vide af starteren, at Karsten og jeg skulle starte præcist på minuttallet 46. Jeg begyndte at gøre klar, opbyggede turbotryk, og da uret skiftede til 46, slap jeg koblingen, men det virkede som om, at starteren havde glemt at aktivere lamperne, som tæller automatisk ned. Jeg bremsede, men så råbte Karsten Kør. Vi har fået en tyvstart, så vi skal bare afsted. Jeg tænkte, at jeg fik 60 sekunders straf, men det var heldigvis kun 10, men rytmen forsvandt, og nu var vi pludselig bagefter.”
Om Ib Kragh blev mere aggressiv af straffen, skal være usagt, men han formåede at holde et højt tempo i den resterende del af løbet.
”Vi måtte stramme elastikken lidt derefter. Vi vandt byprøven i Juelsminde og vandt en af de næste hastighedsprøver, så vi pludselig var 2,4 sekunder foran,” siger han. ”Den næstsidste prøve vandt vi med seks sekunder og den sidste med tre, men der holdt vi også på. GPS-trackeren i bilen målte, at vi på et tidspunkt var oppe og køre 189 km/t.”
”Forud for sejren har mit team og mine servicefolk lagt mange timer i at gøre bilen klar, og dem skylder jeg en stor tak. De har været med til at give mig sejren og gøre, at jeg nu ligger i toppen i kampen om Danmarksmesterskabet.”
IK Rally Racing
Læs mere om: Juelsminde27/05/17 - Juelsminde - DM Rally - DM |