Start nr. 96 - Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen i Alfa Romeo GTV, årg. 1977:
” Vi har haft en begivenhedsløs tur til Bad Homburg, og vil være klar til restart ved 2-tiden, hvor det er vores tur i den lange række af startende”.
De danske deltagere er samlet før tidskontrollen i Bad Homburg syd for Frankfurt
Start nr. 173 - Toni Hansen og Per Brodersen i Audi 80 GLS, årg. 1979:
”Efter en problemløs tur fra Nærum, har vi fået nogle gode timers søvn undervejs til Bad Homburg. Da vi skulle starte i morges, ville bilen ikke som vi ville. Vi fik den dog i gang, og har nu, for en sikkerheds skyld, sendt servicefolkene ud at købe et nyt batteri, selvom vi ikke tror at manglende strøm var årsagen. Vi fandt ikke andre fejl, før vi fik bilen startet, så nu må en fejlsøgning i gang ved først kommende lejlighed”.
Start nr. 303 - Lars Hindsgaul og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé, årg. 1972:
”Vi har ingen problemer haft på tilkørselsruten, og ser optimistisk frem til resten af rallyet. Bilen kører fantastisk”.
Team Peter Plys på transportetapen fra Nærum til Bad Homburg.
Start nr. 192 – Peter Karlsen (Plys) og Erik Rasmussen i VW Golf GTI, årg. 1968:
”Det går som en leg, så vi leger videre”
Start nr. 20 – Lars Bækkelund og Jan Østergaard i Porsche 924 Turbo, årg. 1979:
”Bilen kører som den skal. Vi er fuld af optimisme – alt spiller, og vi regner stadig med at vinde løbet”.
”Vi vinder løbet” sagde Lars Bækkelund til formanden for Dansk Automobil Sports Union, Bent Mikkelsen.
Start nr. 301 – Kenneth Simonsen og Otto Kristensen i Lancia Fulvia 1,3 HF, årg. 1972:
”På en klar og solrig frostmorgen, går vi lidt rundt i Bad Homburg, og ser byen vågne. Vi er klar, når starten går for os ved 14-tiden, og vil forinden nyde synet af alle de flotte gamle biler”.
I Bad Homburg er der restart kl. 12.00, i dag fredag. Herfra har deltagerne en lang og sej tur foran sig, inden de lørdag formiddag ankommer til den kendte kurby, Digne-les-Bains, som ofte blot kaldes Digne.
Digne le Bains er hovedbyen i regionen Provence-Alpes-Côte d'Azur, og er sidste stop før de skrappe udfordringer kommer på de indlagte specialstrækninger. I Digne les Bains mødes deltagerne fra de forskellige startbyer i Europa, inden årets første specialstrækning starter lørdag eftermiddag, når deltagerne har været ved tidskontrollen i Digne les Bains.
På specialstrækningerne, hvoraf der er 14 stk. i løbet, gælder det om hele tiden at holde styr på meter og sekunder. Co-driveren er her virkeligt på hårdt arbejde med at guide køreren, så han konstant er på rette sted på rette tidspunkt. Placeringen på ruten kontrolleres ved passage af hemmeligt placerede GPS kontrolpunkter, som registrerer bilens passage af punktet. Der er kontant afregning, da hvert sekund man enten er foran eller efter sin idealtid, nøjagtigt på GPS punktet, bliver straffet med 10 strafpoint.
Lørdag, den 28. januar, når første specialstrækning er kørt ved bjergbyen Entrevaux, ender deltagerne i Monaco, efter godt 30 timers kørsel fra Bad Homburg.
Søndag morgen, den 29. januar starter de på 2. etape af løbet, som med flere indlagte specialstrækninger slutter i Valence søndag aften.
Viggo Johansen
rallypics.dk
Læs mere om: Monte Carlo01/02/17 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |