- Vi satser dog primært på at undgå uheld og tekniske problemer og nå hele vejen til Dakar, pointerer Jacob Glad, Kalundborg, som er bag rattet i den specialbyggede QT Wildcat 500 DKR, hvormed han og navigatør Philip Volmer Hansen den 23. januar stiller til start i den spanske havneby Almeria.
Ekstra udfordring
Foran sig har de og deres supportteam 14 dagsetaper i Marokko, Vestsahara, Mauritanien og Senegal, før de den 5. februar når Dakar og Lac Rose, som også var målet i det oprindelige Dakar-rally tilbage i 80’erne.
- Siden 2015 har vi forbedret og gennemtestet rallybilen med en større motor og halvautomatisk gearkasse, så vi nu har både mere motorkraft og hurtigere gearskifte til at møde udfordringerne i ørkensandet, fastslår Jacob Glad.
Ørkenrallyet byder i år på en ekstra udfordring, da ruten er baseret på GPS-koordinater, så deltagerne selv skal finde vej mellem disse. Hurtig og præcis navigation bliver dermed en væsentlig forudsætning for succes. Navigatør Philip Volmer Hansen får nok at se til, mens Jacob Glad har travlt med træde speederen i bund og styre den spændstige offroader udenom det barske terræns mange lumske forhindringer.
Jacob Glad og Philip Volmer Hansen med deres QT Wildcat 500 DKR og supportteamets vogntog bestående af en Land Rover Discovery 4 med den specialindrettede Ifor Williams BV106 boxvan trailer.
Så mærker man verden
Team Glad kører denne gang udelukkende med støtte fra eget supportteam. Med fire servicefolk i et vogntog med Land Rover Discovery 4 og en specialindrettet Ifor Williams BV106 boxvan trailer med alt til servicering og forplejning, er der sørget for fuld support til kørerne og rallybilen hele vejen til Dakar. Det har Jacob Glad en forklaring på:
- Når Team Glad på ny stiller til start i det nordvestafrikanske ørkenrally er det for at vinde løbet og dermed lægge endnu en topplacering og en masse erfaring til de tidligere Top-3 resultater. Foruden ønsket om en sejr i Dakar er det tillige oplevelsen af det storslåede landskab og mødet med den venlige og hjælpsomme lokalbefolkning. Samtidigt er det en udfordring at sikre et perfekt teamwork i det barske klima og terræn, hvor man for alvor mærker verden, alt mens der køres med maksimum fart fra morgen til aften. Et sekunds uopmærksomhed er nok til at forvandle en succes til en fiasko.
Jacob Glad og Philip Volmer Hansen er klar til årets ørkenrally til Dakar
Traileren bliver i Dakar
Om alt går vel for Team Glad, kan det efter den 5. februar sende køretøjerne nordpå, men det bliver uden traileren. Sammen med bilerne stuves trailerens indhold i en container og sendes med skib til Danmark, mens traileren bliver i Afrika, fordi producenten i Wales og Ifor Williams Danmark har besluttet at donere den til Røde Kors i Dakar.
Jacob Glad og Philip Volmer Hansen med den forbedrede QT Wildcat 500 DKR er klar til starten den 23. januar.
Fakta om Team Glad og Intercontinental Rally 2017
Kører-team
Jacob Glad, 45 år, Kalundborg, autoforhandler
Philip Volmer Hansen, 45 år, København, IT-konsulent
3 tidligere starter i Intercontinental Rally med Top-3 placeringer - 2015: 1. plads, 2014: 2. plads, 2013: 3. plads
Support-teamet
Lars Bo Hansen, 44 år, Stege, tekniker på Wildcat
Jan Brandt Nielsen, 42 år, Jyderup, tekniker på Wildcat
Martin Kremmer, 41 år, Birkerød, logistik og kører på Land Rover Discovery 4
Mads Fridolin, 25 år, København, medieansvarlig på turen
Rallybilen
Land Rover-baseret Drew Bowler-udviklet QT Wildcat 500 Dakar med rørrammechassis og fiberkarrosseri, 4,4 liters V8 Land Rover-motor, 350 hk, semiautomatisk gearkasse, permanent 4-hjulstræk med differentialespærre centralt, for og bag, 375 liter benzintank, terrændæk, sikkerhedsbur, ildslukningssystem, triple GPS-navigation og GPS-tracker.
Supportbilen
Standard Land Rover Discovery 4 med 3,0 liter V6 turbodieselmotor, 258 hk, automatgear, permanent 4-hjulstræk, terrændæk, 85 liter tank, GPS-udstyr, satellittelefon, tagrack til oppakning og på trækkrogen en specialindrettet Ifor Willliams BV106 boxvan trailer med 16-tommer hjul, belysning, el-udtag og lastet med ekstra brændstof, dæk, reservedele, værktøj, forplejning og andet udstyr.
Rallyet
Det 6. Intercontinentale Rally køres efter samme Paris-Dakar Rally-koncept som i 1979-1989, da ophavsmanden Thierry Sabine og TSO-organisationen stod for det
Distance i 2017: 6.000 kilometer
Start: 23. januar i Almeria, Spanien
Mål: 5. februar i Dakar/Lac Rose, Senegal
Ruten: 14 dagsetaper der går fra Marokko via Vestsahara og Mauritanien til Senegal
Startlisten: 74 køretøjer fra 11 lande, foruden biler til den internationalt sammensatte rallyorganisation og løbets tekniske og medicinske supportteam.
Dansk islæt i bilklasserne: 3 rallybiler, 1 adventurebil samt 2 supportbiler – i alt 20 deltagere
Læs mere om: Team Glad |