Diverse 18/01/03
|
|
Padborg Park er DTC-kørerens andet sønderjyske motorsportsanlæg Bag den nye racerbane Padborg Park står makkerparret Henrik Jansen, Roskilde, og Jens Enemark, Sønderborg. Førstnævnte driver til daglig Danmarks nyeste kartingbane, Roskilde Racing Center, hvor Jens Enemark også har været aktiv på bl.a. det administrative plan. Men Enemark selv har i forvejen et andet sønderjysk motorsportsanlæg på samvittigheden, nemlig Als Go Kartbane ved Asserballe, som han åbnede i 1990 og drev frem til 1995. |
"Efter at jeg var blevet udnævnt som kaptajn, ville jeg gerne til at køre go kart igen, men jeg syntes, at der var for lang vej at køre til Vojens," beretter Jens Enemark, der dengang fløj for Cimber Air i Sønderborg.
"Jeg brugte noget tid på at finde ud af, hvor vi kunne bygge go kart-banen. Jeg valgte så bunden af en grusgrav, hvor ejeren var blevet pålagt at skulle reetablere den, men ikke havde råd til at gøre det. Så jeg løste hans problem, og jeg fik min go kart-bane med helt naturlige støjvolde. Jeg brugte to år på at skabe banen, og dér lærte jeg alt om miljøgodkendelser og de forskellige instanser, man skal arbejde sammen med."
Jens Enemark solgte go kart-banen i 1995, og i de efterfølgende år blev hans egen go kart også skiftet ud med store racerbiler, ligesom en skade tvang ham til at opgive pilotjobbet. Han blev i stedet teamchef hos Racing Ahead og var ansvarlig for virksomhedens event-arrangementer, ligesom han var den ene af de to chauffører i teamets debutsæson i Danish Touringcar Championship i 2001. Men sideløbende med sine raceraktiviteter begyndte tankerne om Padborg Park at tage form.
"Ideen kom allerede i 1995, hvor jeg som pilot vidste, at Kruså Padborg Flyveplads ikke hang sammen rent økonomisk for kommunen, der gerne ville af med den. Jeg lavede lidt tegninger, men så gik det lidt i stå, indtil tanken atter blussede op i 1999, hvor vi i Racing Ahead manglede anlæg til vore events. Derfra har det så udviklet sig," forklarer Jens Enemark, der sammen med Henrik Jansen har lejet arealet af flyvepladsens nye ejere.
Jens Enemark kastede sig over opgaven med sin vante sønderjydske stædighed, men han har i hele projektet med Padborg Park også haft fordel af det arbejde, han gjorde med sin kartingbane i slutningen af firserne.
"De folk, der i dag er tilsynsmyndigheden, er de samme som dengang, og driver du dit projekt og din bane efter bogen, som jeg gjorde, så tager de dig også alvorligt. Mange løber panden imod en mur, fordi der er så mange forskellige instanser, man skal igennem. De vidste så også fra tidligere, at jeg har en vilje, og det er de nok også ved at være træt af," siger Jens Enemark og griner.
Men selv om han er vant til at gå efter sine mål, har han også lært sine begrænsninger at kende. Alligvel vil han i år både være baneejer og genoptage sin deltagelse i DTC.
"Min oplevelse hos Racing Ahead var, at jeg ikke kunne køre race samtidig med at være teamchef for 5-6 biler," tilstår Jens Enemark. "Så kastede jeg mig over dette her, fordi jeg vidste, at det var det, jeg ville. Men lige fra første dag sagde jeg til mig selv, at jeg ville have en professionel til at drive løbene, og så kunne jeg passe banen i hverdagen. Derfor har jeg lavet et samarbejde med Peter Elgaard fra DTC-organisationen om dette, så jeg forventer at have tid nok til mine egne løb!" Læs mere om: Padborg Park |