For mens der for landet som helhed sker flere ulykker med motorkøretøjer om sommeren end om vinteren, er det omvendt for antallet af arbejdsulykker med motorkøretøjer. Her sker der over 50 % flere ulykker om vinteren end om sommeren.
Folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S): "Under 50 % af varebilerne kører på vinterdæk om vinteren, men hvis alle gjorde det, ville antallet af arbejdsulykker med motorkøretøjer være væsentligt lavere." (Foto: Michael Eisenberg)
Folketingsmedlem, formand for Transportudvalget, næstformand i Færdselssikkerhedskommissionen, Lennart Damsbo-Andersen (S) peger endda på, at sætter man antal arbejdsulykker med motorkøretøjer i forhold til det totale ulykkesantal, så sker der faktisk dobbelt så mange arbejdsulykker, som der teoretisk burde.
Og Lennart Damsbo-Andersen er ikke i tvivl om årsagerne: "Bilister, der kører erhvervsmæssigt, er mere pressede end privatbilister. Man kører buskørsel og skal holde tidsplanen, bringer pakker ud, man har travlt. Og desuden er dækkene ikke altid i orden," siger Lennart Damsbo-Andersen.
"Hvis alle varebiler kørte på vinterdæk om vinteren, ville antallet af arbejdsulykker være væsentlig lavere. Og så ville det også hjælpe, hvis man kørte med tilstrækkelig profildybde," uddyber Lennart Damsbo-Andersen.
Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen: "Har man blot et enkelt lille uheld med en varebil på sommerdæk om vinteren, så havde det været billigere fra starten at sætte de rette dæk på. Og hertil kommer så firmaets ansvar over for sine chauffører." (Foto: Michael Eisenberg)
Den socialdemokratiske folketingsmand bakkes op af formanden for Dækimportørforeningen Kenneth Saust:
"Færre varebiler kører på vinterdæk i dag end for fem år siden. Det betyder flere varebiler i grøften og på værkstedet, flere nededage, flere udgifter og ikke mindst flere af de lidt mindre alvorlige ulykker, hvor politi og ambulance ikke er til stede, men hvor man bagefter ofte må til lægen eller akutmodtagelsen og har sygedage. Det kunne blive meget bedre, hvis flere varebiler og minibusser kørte på vinterdæk om vinteren," siger Kenneth Saust.
Jesper Ramlau Thomasen, Handicap-Befordring: "Vi skal kunne bringe handicappede borgere sikkert frem i al slags vejr, derfor er alle vore 340 minibusser monteret med vinterdæk." (Foto: Michael Eisenberg)
Mange firmaer har for længst taget konsekvensen, og det gælder blandt andet hos Handicap-Befordring, der bringer handicappede ud hver dag i al slags vejr.
Her siger fleetmanager Jesper Ramlau Thomasen: "Vore 340 minibusser kører med 8.500 borgere hver dag, og alle busser har monteret vinterdæk. Vi kører jorden rundt en gang om dagen, og vi skal kunne bringe vore passagerer sikkert frem uanset vejrliget, ikke kun på sne- og isglatte veje, men også på vintervåde veje, skovveje og grusstier samt våde græsplæner. Og i de udbudskrav, vi møder, er det foreskrevet, at vi kører på vinterdæk hele vinteren."
Hos Handicap-Befordring har man kun haft glæde af den beslutning: "Såvel totaløkonomisk som driftsmæssigt hænger det godt sammen for os," siger Jesper Thomasen.
Vinterdæk til varebiler er kendetegnet ved, at de kan tåle højere belastninger end personbilsdæk, og de er godkendt til lavere hastigheder. Derfor må man aldrig montere et vinterdæk til en personbil på en varebil ‒ eller omvendt. (Foto: Michael Eisenberg)
De mange arbejdsulykker om vinteren med motorkøretøjer kaldes trafikkens mørketal, fordi det længe har været upåagtet, hvor stort tallet er.
Lennart Damsbo-Andersen har beskæftiget sig med arbejdsmiljø i otte år. Han har fået beskæftigelsesministerens ord for, at det er arbejdsgivers ansvar at sikre, at arbejdet gennemføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
"Og det gælder også, hvis der som led i arbejdet køres i glat vinterføre," oplyser Lennart Damsbo-Andersen, der sammen med DTU Management Engineering hos Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby vil forsøge at skaffe endnu mere viden på dette mørke område.
Dækimportørforeningen
|