Efter et helt nyt setup med undervogn og bremser samt ekstra monterede lygter startede holdet ud fredag aften efter mørkets frembrud med 2 prøver som skulle gennemkøres 2 gang hver. Regnen stod ned i stænger og vejene var ekstremt fedtede. Holdet valgte, at starte ud på regulære regndæk, havde godt fat på løbet fra starten og kørte fornuftige tider, også til egen overraskelse - idet Kasper flere gange klagede over, at vi kørte som tøsedrenge. Natresultatet var på en 8 plads generelt og en fjerde plads i klassen.
De helt nye led lygter der er monteret på bilen giver ekstremt godt lys
Ved starten lørdag morgen fortsatte regnen og vi
fortsatte på nye opskårne regndæk, på de første prøver
må holdet se sig slået af et par andre hold, der måske
ikke helt havde haft farten i mørket fredag.
På prøve 5 blev det således kun til 15. hurtigste tid
hvilket resulterede til en tur ned af skalaen til en
11. plads generelt. I løbet af dagen fik vi bedre rytme i bilen og tiderne blev bedre og bedre således
kørte vi 4. hurtigste tid generelt på prøve 11, og lå dermed på en samlet 6. plads generelt, hvilket vi absolut mener er godkendt når flere af konkurrenterne kører i biler med med 4 hjulstræk og op til 150hk mere end vores.
Service fredag aften, hvor bremser bliver renset og dækmønster bliver skåret op
Motorløb er jo som bekendt ikke vundet før målet er nået, på prøve 12 havde vi rigtig god rytme i bilen og havde speeden, ca. halvvejs inde på prøven blev der imidlertid problemer med samtaleanlægget således, at Kasper ikke kunne høre noterne sammenhængende hvilket resulterede i et par udfald og derved blev en Venstre 2 ikke opfanget, med det resultat, at vi over en bakketop tog en flyvetur ud på en mark i stedet for at dreje, heldigvis ramte vi ikke noget og var i stand til, at holde bilen i drift vi kunne komme tilbage på sporet, men satte ca. 1 minut til på prøven. Efterfølgende prøve måtte køres uden, at samtale anlægget virkede korrekt, så Steen råbte sig hæs og Kasper måtte køre efter hvad han kunne se og ikke give optimal gas, vi kørte således 18 sek. langsommere på prøven end første gang vi kørte denne, normalt kører man stærkere anden gang på en prøve.
(Foto: Rallypics.dk)
Resultatet endte således med en 11. plads generelt, en 5 plads i klassen og en 3 plads i den national konkurrence for R2 tunede biler på til 1600ccm. Selvom det er et ok resultat med bla. flere R5 biler med over 100 hk mere en vores og 4 hjuls træk bag os er det ærgerligt at misse, et bedre resultat, på grund af en dum teknisk defekt, der senere skulle vise sig at skyldtes, at det pålagte GPS-sikkerhedssystem som skulle testes i dette løb, kunne gå ind og forstyrre samtaleanlæggets signaler. Det viste sig senere, at flere hold havde haft problemer med dette allerede under fredag og havde fået rettet fejlen inden lørdagens etaper.
Løbet blev vundet generelt af Ib Kragh/ Freddy Pedersen i en Citroen DS3 i R5 trim med ca 300hk og 4-hjuls træk, nr. 2 blev Jacob Madsen/ Line Lykke der kører i Opel Adam og i samme klasse som Kasper og Steen - stort tillykke til dem.
Rallysæsonen går nu på hæld og vinterpausen venter, her vil bilen blive gennemgået og tjekket totalt op til næste års sæsonstart, som formodentlig bliver ved Rallysprint i Kongensbro omkring påske, derefter vil teamet deltage i kampen om danmarksmesterskabet i DM rallyserien 2017.
Bøgelund
Læs mere om: Ans22/10/16 - Ans - DM Rally |