Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Duellen i front

Formel 1 
28/09/16 

Optakt til Det Malaysiske Grand Prix
Det er ikke ofte de har været i direkte duel på banen. Og når de har været det, har det ikke været kønt. Så egentlig har vi stadig til gode at se en direkte, og velkørt, duel mellem de to VM kandidater, den regerende mester Hamilton og udfordreren Rosberg. Og et par gode tætte dueller skal der helst til.
 

Der skal omstændigheder, såsom sammenstød eller mekaniske defekter, til at Mercedes ikke vinder. 2016 er i endnu højere grad end 2014 og 2015 blevet Mercedes' år. De andre har ikke gjort deres arbejde godt nok. Men mens de to forgående år hurtigt er blevet lidt trivielle, fordi VM hurtigt er gået til Hamilton, så kan 2016 blive det bedste år i Mercedes-æraen - det år hvor de duellanter faktisk får kørt duellen hele vejen til Abu Dhabi.

Rosberg lagde hårdt ud, men så halede Hamilton ind på ham igen. Her efter sommerferien virker Rosberg igen stærkest, så styrkeforholdet er skiftet et par gange undervejs. Dermed kunne der også være basis for at styrkeforholdet kan skifte igen. Forskellen på i år og tidligere år, er at Rosberg virker mentalt stærkere end han tidligere har gjort. Man lærer af at begå fejl og to gange har Rosberg siddet i en bil der kunne VM og to gange er titlen gået til en anden. Det må have givet stof til eftertanke hos den finske tysker fra Monaco.

Første tanke kan have været om han egentlig var god nok. De fleste Formel 1 kørere igennem historien har troet på at de kunne vinde VM hvis altså bare... Men når man i to år i træk ender som andenviolin til verdensmesteren, i den samme bil, så kan selv den bedste kører komme i tvivl om sit eget talent.

Hvis man skal lave en primitiv karakteristik af de to Mercedes kørere, så er Hamilton det største naturtalent og den hurtigste, mens Rosberg er den klogeste - og den med det højeste bundniveau. Hvor Hamilton nogle gange i sin tidlige karriere kunne forsvinde helt i enkelte løb, har Rosberg sjældent samme nedsmeltning. Rosberg tænker, Hamilton føler.

Hjemme hos familien Rosberg har man tænkt og tænkt. Og Nico er kommet frem til, det vi alle kan se, at Hamilton måske nok er en smule hurtigere, men ikke nødvendigvis bedre. Altså har Rosberg tænkt sig frem til, at det må være i tanken problemet har været. Når tingene flyder for Hamilton er alt godt, men så kommer Rosberg til at tænke for meget - på Hamilton. Heri ligger nok problemet. Rosberg har de sidste par sæsoner været optaget af at slå Hamilton, mens Hamilton har været optaget af at vinde VM. I år lader det til at Rosberg har luret taktikken og koncentrerer sig mere om VM end om Hamilton.

Efter to år med mesterskaber til Hamilton er det lige før at det vil være interessant nok, hvis bare Rosberg var den overlegne. Det er der alligevel en vis variation i. Det bedste ville dog stadig være hvis vi får en ordentlig kamp mellem de to. Sådan en af dem, der bliver afgjort på de sidste omgange af sidste løb.

Bag kulissen er der stadig en optimistisk nysgerrighed i forbindelse med Liberty Media har købt Formel 1 af CVC. Lad os lige slå fast, hvad det er amerikanerne har købt: De har købt de kommercielle rettigheder, altså retten til at arrangere løb, retten til at sælge tv rettigheder og andre rettigheder. Det er stadig FIA der fastsætter de regler som sporten drives under.

Med de kommercielle rettigheder følger også reglerne om hvordan den indtægt sporten genererer skal fordeles. Hvor meget de selv skal have og hvordan de deltagende teams' andel skal fordeles.

Generelt er amerikanernes køb blevet modtaget positivt. Der skal en del fantasi til at forestille sig hvordan nogle kunne gøre det værre end CVC, så bare det at ejerskabet skifter er en god nyhed. Indtil videre er der ikke kommet med ud om hvad der bliver tænkt, og det er både godt og forståeligt. Samtidig er det også tegn på at lige nu lytter man.

Feltet for 2017 tager mere og mere form. Perez ser ud til at blive hos Force India. Sainz har været rygtet til Renault, men det kan Red Bull vist ikke se den store fidus i. Sådan set kan det også være svært at se hvad fidusen for Renault skulle være. Hvis det viser sig at han er potentiel VM vinder, henter Red Bull ham tilbage, viser det sig at han er en fiasko, så er der ingen der har noget at bruge ham til. Renault vil gerne finde en til at lede teamet, men det bliver tydeligere og tydeligere, at de ikke helt ved hvad de selv gør i øjeblikket.

Der er forlydender om interne magtkampe - og før en sådan bliver vundet, kommer teamet ikke til at blive rigtig interessant. Det team vi har nu kan vi kalde Renault 3.0. Forskellen på den Renault 1.0 og Renault 2.0 var at version 1 også var præget af kaos, interne magtkampe og usikkerhed om retningen, mens version 2 under Flavio Briatores ledelse fungerede som et selvstændigt team, der var ejet af en stor koncern. Han samlede det bedste - bilproducentens store ressourcer og det uafhængige teams mulighed for selv at handle. Det var en formel der virkede.

Senest har det lydt, at Renault har problemer med at rekruttere teknisk personale af ordentlig kaliber - det gør det jo heller ikke lettere at overtale potentielle stjerner til en kontrakt. Fra nogle sider bliver der gættet på ét års forlængelser til en eller begge af de nuværende kørere. Samtidig er der også små pip om at Magnussen kunne være interessant for Haas, der jo faktisk havde danskeren som 2. prioritet hvis det ikke lykkedes med Grosjean.

Williams mangler også stadig en kører. Eller to! For kontrakten med Bottas er ikke underskrevet endnu. Til den andet sæde har der været rygter om unge Lance Stroll. Han er både rig og talentfuld og Williams er ikke det rigteste team i sporten. Men Stroll er måske alligevel lige ung nok til Williams.

Løbet køres søndag kl. 9 - lige til morgenbassen! God fornøjelse.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sepang
  • 02/10/16 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •