”Det overraskede mig ærligt talt, hvor stor forskel der er på bilerne. De vejer stort set det samme, og motorerne har samme ydelse, men de skal alligevel køres helt forskelligt. Det hele ligger i turbomotorens karakteristik,” fortæller Casper Røes efter hjemkomsten til Odense.
(Foto: Casper Røes Presse)
Hvor bilerne i det franske mesterskab er udstyret med en 1,6 liters sugemotor fra Renault, drives bilerne i det tyske mesterskab af en 1,4 liters turbomotor fra italienske Abarth, og derfor kræver det lidt tilvænning at gå fra den ene bil til den anden. ”Det kan måske lyde underligt, at motortypen kan gøre så stor en forskel, men det handler om moment og omdrejninger. Jeg var nødt til at tillægge mig en anden kørestil, end jeg er vant til, og det tog lige nogle omgange, før det føltes naturligt,” siger Casper videre.
(Foto: Casper Røes Presse)
Da Casper Røes for 14 dage siden besøgte Mücke Motorsports base i Berlin, satte han så imponerende tider i deres simulator, at de også ønskede at se ham bag rattet på én af deres biler, og derfor inviterede de ham til en hel testdag, hvor han blev holdt op imod en af deres faste kørere i denne sæson, tyske Mike Ortmann. Som nævnt er det ikke nemt blot at sætte sig ned i bilen og køre stærkt fra første færd, men som dagen skred frem, blev den unge dansker hurtigere og hurtigere. Testdagen bestod af en række sessioner af 8-10 omgange, hvor der hver gang blev analyseret og kigget på data, inden kørerne blev sluppet ud på banen igen. Casper var således også i tæt kontakt med teamets chefingeniør, og da dagen var omme blev hans evne til at lytte og lære fremhævet af Mückes teamchef, Frank Lucke.
(Foto: Casper Røes Presse)
”Det er helt naturligt, at Casper skal bruge noget tid til at finde bilens grænser, især når man ved, at han er vant til at begå sig i en bil fra det franske mesterskab. Vi ved, at han er hurtig, og han skal bare bruge en dag eller 2 mere for at finde de sidste tiendedele i bilen. Vi hæfter os mere ved, at han er rigtig god til at lytte, og at han er ivrig efter at dygtiggøre sig. Vores ingeniør fortæller mig, at Casper er god til at forstå de tekniske tilbagemeldinger, og at han hurtigt omsætter dem til praksis ude på banen, og det er en meget vigtig egenskab for en ung racerkører. Jeg er sikker på, at Casper sagtens kan gøre sig gældende i det tyske Formel 4 mesterskab, hvis han vælger at gå den vej,” sagde Frank Lucke således ved testdagens afslutning.
(Foto: Casper Røes Presse)
Der resterer endnu én løbsweekend i det franske Formel 4 mesterskab, men Casper Røes og folkene bag ham er allerede nu godt i gang med at afsøge mulighederne for 2017 sæsonen. ”Vi har endnu ikke lagt os fast på noget, men vi arbejder på flere forskellige muligheder, og det tyske mesterskab er da med i overvejelserne,” siger den talentfulde fynbo.
”Under alle omstændigheder var det en stor oplevelse at prøve kræfter med en turboladet formelracer, og jeg er også meget imponeret over hele det setup, som Mücke stillede op med. Det virker som et uhyre professionelt og veldrevet team.”
Det franske Formel 4 mesterskab afsluttes den første weekend i november, når feltet besøger Circuit de Barcelona-Catalunya. I den seneste løbsweekend, som fandt sted på Le Mans, leverede Casper Røes sæsonens flotteste indsats, hvor han bl.a. hentede en 2. og en 4. plads, og han ligger aktuelt på 11. pladsen i mesterskabet.
Casper Røes hentede en 2. og en 4. plads på Le Mans (Foto: Casper Røes Presse)
Casper Røes Presse
Jens Hvas Læs mere om: Casper Røes |