Det hele skulle så testes af mod konkurrenterne startende fredag med træning. Teamet kører ud på meget brugte dæk, og dette viser sig også på tiderne. Resultatet blev 6. hurtigste, men Rune var fortrøstningsfuld: "Vi vidste godt, at tiderne ikke ville ligge helt i top, pga. dækkenes slitage, men vi har 4 nye dæk til denne weekend, så jeg satser på kvalifikationen ser anderledes ud med mig i toppen."
Lørdag blev det alvor, her skulle kvalifikationen køres og 1. løb. Rune er klar, bilen er klar med lidt justeringer, men alligevel skulle toppræstationen udeblive. Rune kører ind til 5. hurtigste tid, hvilket ikke er dårligt men med tanke på at Rune og teamet vil være i top 3, alligevel et skuffende resultat.
"På trods af der kom 2 nye dæk på til kvalifikationen og at jeg forbedrer min tid med 0,7 sek og aldrig har kørt så hurtigt på Jyllandsringen, jamen så blev jeg lidt skuffet over resultatet. Det er frustrerende som racerkører at køre det hurtigste du har kørt, men mangler 0,8 sek for at have pole position. Bilen kører godt, men det føles som om den mangler power i de høje omdrejninger, men jeg er fortrøstningsfuld og så skal der bare overhales til det første løb" udtaler Rune
Men ak, sådan skulle det ikke komme til at ske. Allerede da starten går, kunne teamet se passivt til, at Rune skulle forsvare sin 5. plads overfor feltets øvrige kører. Det er tydeligt at se, Rune mangler trækkraften til at kunne komme hurtigt ud af svinget hvilket er afgørende i motorsport. Rune kæmper en brav kamp og kører rigtig defensivt overfor en hurtigere kørende Karin Elise Fossen, men Rune kører over målstregen hvor han startede - en 5. plads.
Lørdagen slutter og søndag starter - Team staudt havde til dette løb arrangeret et event for Serman & Tipsmark og dets 40 samarbejdspartnere, samt øvrige sponsorer.
"Det er første gang vi prøver dette koncept, hvor vi invitere gæster ind og komme helt tæt på motorsport og hvad min opgave er. Jeg sammenligner det lidt med at være foredragsholder hvilket ikke var et problem for mig, og synes det var fantastisk at indvi nye mennesker i det her fantastiske univers." udtaler Rune Staudt.
Til det 2. løb bliver top 6 fra første løb vendt om, hvilket betød Rune skulle starte som nr. 2. Han får en god start og holder sig fri af tumult fra andre kører, men laver en lille kørerfejl i hesteskoen som den bagvedkørende udnytter og Rune ligger dermed på en 3. plads da der kommer safety car. Efter safety car bliver Rune presset hårdt af den mesterskabs førende, og da der var 3 min tilbage af heatet måtte Rune se sig overhalet. Rune ligger sig bagved i håb om, der vil komme tumult ved de forankørende. og det kom der også, bare ikke nok til at Rune kunne lave angreb, så Rune ender udenfor podiet denne gang.
Rune udtaler "Rent ud sagt er det deprimerende, at jeg ikke har speeden og farten til at kunne trække fra eller sætte et angreb ind på dem foran. Jeg føler stadig jeg mangler power, og vi mistænker intercooleren ikke yder sit bedste, så vi får en ny med hjem fra promotoren. Når det så er sagt, så er en 4 og 5 plads ikke dårligt, det er gode point til mesterskabet og i det her hårde selskab er det acceptabelt."
Herefter stod den på klargøring til 5. løb i serien som blev kørt i Norge på Rudskogen Motorway, hvor Rune kørte oppe sidste år, med gode resultater i bagagen. Mere om det senere.
Team Staudt Læs mere om: Rune StaudtJyllandsringen28/08/16 - Jyllandsringen - Citroën DS3 Cup |