Det bliver et par gode søndage, hvor vi skal besøge to af de bedste baner i verden. Først Spa, så Monza. Baner med en høj hastighed og store krav til køreren. Og begge relativt lange baner.
Det har været en stille sommerferie. De andre år har der været meldinger om opgraderinger, kontrakter. I år er der ingen der har ret meget nyt at byde ind med - de forestående ændringer af reglerne begrænser hvor meget man kan overføre fra i år til næste år - og dermed også hvor meget man udvikler på bilen i år. Ferrari var ude tidligt i sommerferien og påstå at de har fundet ud af hvor deres bil har problemer. Så de har lagt lidt til rette for, at vi kan forvente mere af dem, men det har tidligere vist sig, at der kan være langt mellem ord og sekunder.
Der har heller ikke været den store gang i rygtemøllen. De rygter der fylder er nogle der har været længe undervejs. Der er mindst et ledigt sæde hos Williams, der er to sæder hos Renault der ikke er besat endnu. Alt efter hvordan de andre sæder bliver fordelt kan der også være plads hos Force India. Hos Williams er man interesseret i at beholde Bottas, der heller ikke kom til Ferrari i denne omgang. Nu er det at blive hos Williams finnens bedste mulighed, og det kunne teamet godt tænke sig at ville udnytte lidt, ved at lave en længere kontrakt end bare 2017. Massa derimod virker som en der er på vej på pension.
Hos Renault har 2016 hele tiden været et midlertidigt år og man betragter kørerne på samme måde. Nu er man angiveligt blevet forelsket i Sergio Perez, der har gjort det glimrende i sine år hos Force India. Samtidig er man også interesseret i at knytte Ocon til teamet, hvis Mercedes vil slippe ham. Toto Wolff har været ude at snakke om, at Ocon ville have godt af et par år hos Renault - underforstået, at han stadig skulle være Mercedes mand, bare udlejet. Det er Renault nu næppe interesseret i. Andre kørere har også været sat i forbindelse med Renault, og det ser lidt sort ud for Magnussen og Palmer.
Imens diskuteres sportens langsigtede fremtid stadig. CVC vil stadig gerne sælge. Seertallene er lave, hvilket gør det sværere at sælge reklamer på bilen. De dalende seertal skyldes dels, at alting går op og ned, dels at på mange store markeder er rettighederne havnet på betalingskanaler, hvilket begrænser antallet af seere. En af journalisterne på det engelske Autosport brugte anledningen til at foreslå, at man i Formel 1 droppede konstruktørerne og i stedet kørte med en standard bil. En tanke, der måske er værd at tænke over, men samtidig også noget der i den grad går i mod sportens historie.
Mercedes vinder på søndag, fordi det gør de altid. Altså når de ikke river hinanden af banen. Men det interessante bliver at se, om Ferrari faktisk har fundet ud af, hvordan deres bil bliver bedre - om de er tættere på, om ikke på Mercedes, så på Red Bull.
Hos Manor er Haryanto røget ud, mens Ocon er røget ind.Haryanto havde problemer med betalingen, og da talentet ikke berettigede til en gratis tur, måtte man finde en anden løsning. Det skal også blive interessant at se om der er endnu en gang er noget stort på vej, eller hvordan det skal gå ham.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Spa-Francorchamps28/08/16 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |