Dét blev understreget, da de deltog i Sydhavsrally 2016, ved Horslunde på Lolland, for det gjaldt om at sikre sig point til årets Danmarksmesterskaber i rally. Forud for starten var de på en femteplads i den samlede stilling efter tre runder i turneringen, og da satsede på i Sydhavsrallyet at sikre sig point nok til avancere til fjerdepladsen i klassementet for 2-hjulstrukne biler med motorer op til 1600 kubikcentimeter - en klasse fuld af unge og fyrige fartpiloter med et af sportens største talenter i spidsen Jacob Madsen fra Ruds Vedby.
Tage Bo og Anette Lykke Jensen var i hopla med deres Citroën C2 R2 fra starten i Sydhavsrally 2016
Hygger med de unge fartpiloter
Til daglig er Tage Bo Jensen værkfører hos Bilhuset Ronald Carlsen i Odense, mens Anette Lykke Jensen som uddannet ICC coach er ansat i Nordfyns Kommune. Selvot der lyder relativt gennemsnitligt, så skifter billedet fuldstændigt, når de iført kørerdragt og styrthjelm kravler ind i deres rappe Citroën C2 R2-racer og ”går til stålet“ i kamp med bl.a. det førnævnte stortalent og dermed også deres egen datter, ingeniør Line Lykke Jensen, som er co-driver for Madsen i den Opel Danmark-støttede Opel Adam R2, som efter fire DM-runder har taget en suveræn føring i klassen.
30 års passion med rally sætter sine spor i støvet, her er hr. og fru Jensen i en elegant svingom, før bilen begyndte at volde kvaler
Samtidigt er hr. og fru Jensen i infight med Lines kæreste, Rasmus Sørensen, Stenløse, der kører i en tilsvarende Citroën C2 R2, og som er på andenpladsen i klassen efter fire af turneringens ialt seks runder.
- Vi er s’gu stolte af de unge, for de gør det godt, og vi hygger os sammen, fastslog Tage Bo Jensen, i en pause under Sydhavsrallyet.
Tage Bo Jensen fortalte på målrampen om kampen for at nå i mål på trods af manglen på kobling og gear
Uden kobling og gear
Derimod var der for Særslev-parret mindre hygge i løbets slutfase, da drømmen om et avancement til fjerdepladsen i den samlede stilling pludseligt hang og dinglede under bilens vognbund.
Da deres sædvanlige gearkasse var sendt til renovering med nye dele fra Frankrig, var bilen monteret med en lånt gearkasse, og bedst som det gik på den 12 af rallyets 17 hastighedsprøver, knækkede gearstangen.
- En beboer brækkede en kost og tilbød mig et stykke af skaftet som gearstang, men det var for tykt til at passe i den tilbageværende stump af gearstangsrøret. I stedet lykkedes det med svingtuden fra en gammel vandhane, forklarede Anette Lykke Jensen efterfølgende.
Anette Lykke Jensen har givet Hr. Jensen bedsked på at koncentrere sig om rallybilen, for der skal hentes flere point i de kommende mesterskabsløb
Men bedst som det gik, fik de på løbets godt 19 kilometer lange og afsluttende hastighedsprøve et nyt problem at døje med.
- Et knækket ophæng fik gearkassen til at falde ned og en stift til koblingsarmen knækkede, og så var der hverken kobling eller gear. Det lykkedes dog at få bilen 1. gear og fortsætte. Vi manglede 10 kilometer til målet på prøven, og dét er langt, når der kun er et 1. gear med en vandhanetud at køre med. Imens regnede Anette på, om vi kunne nå i mål inden for respittiden, sluttede Tage Bo Jensen.
- Det gælder jo først og fremmest om at komme i mål, tilføjede Anette Lykke Jensen.
Det lykkedes heldigvis for hr. og fru Jensen at nå tidsnok til målrampen i Horslunde, så fjerdepladsen i den samlede pointstilling blev sikret.
Det lykkedes Tage Bo og Anette Lykke Jensen at nå til Horslunde med den interimistiske ”vandhaneskifter“, som her er installeret i bilens knækkede gearstangsrør
Nykøbing Falster Motor Sport
Morten Dam Læs mere om: Horslunde20/08/16 - Horslunde - DM Rally |