Det var en aldeles fremragende prøve, som den lokale motorklub (ROMK) havde lagt frem foran deltagerne, og vejrliget var perfekt til at køre rallysprint i, Bjerrum Motorsport havde brugt tid hjemme på værkstedet, så teamets Ford Puma Kit Car var sat op til narrestreger, efter en justering af undervognen, ligeledes havde Lars rettet lidt på sin kørestilling, da det er ekstremt vigtigt at sidde rigtigt i en rallybil, så der var justeret lidt på kørestillingen i forhold til rat og pedaler.
Det trak lidt ud, starten på 1. heat, der kom begyndende regn, og hvad skulle der på af dæk, men der blev lagt en plan, og startet lidt forsigtigt ud, da asfalten var våd og dermed manglende greb, da de kom i mål i heatet var der ikke registreret en tid på dem, så de fik en om start, det siger man ikke nej til, så med tilpas tempererede bremser og dæk satte de dagens anden hurtigste tid generelt i det heat, en dejlig start, det giver ro i sjælen.
Efter pausen, hvor prøven vendes om i vanlig Yokohama ånd, der blev den lidt hurtigere, langsiden blev hurtigere, hvilket favoriserede de biler med mere kubik og ’more power’.
Da sidste heat var kørt kunne Lars og Henning lykønskes af servicefolkene, Yokohama Mestre Vest 2016, klassevinder på dagen og fjerde hurtigste mandskab generelt, på en prøve som kun kunne give smil på læben hos Lars, men han arbejder stadig fremadrettet på at optimere sin ’betjening’ af bilen, her er der stadig sekunder at hente….
’Det bliver bedre og bedre med gearskiftet hvilket ikke er så lige til, da det er en ’gammeldags’ sekventiel gearkasse som på Pumaen, ja der er alt skifte mekanisk, altså ingen elektroniske hjælpemidler der hjælper chaufføren.
’Derfor er særlig nedgearing noget der skal læres, da man skal ramme nogle helt bestemte omdrejninger for at gå rigtigt ned gennem gearene. Så den kan kun køres med at bremse med venstre fod, da højre fod skal ramme de rigtige omdrejninger med speederen, det øver jeg mig stadig på’, slutter en glad Lars Bjerrum.
Bilen skal nu hjem og vaskes og tjekkes op, ingen buler eller ’trælse’ timer hjemme på værkstedet, så humøret var højt på hjemturen, og sikkert med god vestjysk humor.
Allan POST
Læs mere om: Lars Bjerrum |