Nico Rosberg, der startede med at vinde fire løb i træk - og som i øvrigt har vundet tre år i træk i netop Monaco, er den første kører vi skal have i fokus. Ikke fordi han var ret meget i fokus, men fordi bilen bare ikke fungerede for ham i dag. Da løbet blev sat i gang, efter alt for mange omgange bag SC, holdt han fast i andenpladsen, men kun fordi det var i Monaco de kørte. Hamilton var tydeligt hurtigere og i front stak Ricciardo af.
Efter nogle omgange fik Rosberg besked på at lade Hamilton komme forbi, og adlød hurtigt og englænderen kunne derefter indlede sin jagt på Ricciardo. Monaco er ikke kendt for sine overhalingsmuligheder, så det ville blive et løb på taktik og dækskifte. Hvem skifter først - og hurtigst. Ricciardo måtte overlade føringen til Hamilton, da australieren skiftede sin regnvejrsdæk ud med intermediates. Pitstoppet var ikke imponerende, men tilbage på banen ar han hurtig - og hentede omgang efter omgang ind på Hamilton, der endnu kørte på regnvejrsdæk.
Her var det at Hamilton lavede et sats - de droppede simpelthen intermediate dækkene og ville strække regnvejrsdækkene så langt at de kunne smutte direkte over på slicks. En satsning, men ikke en urimelig risikabel en. Endelig smuttede Hamilton i pit og fik ultra-soft på bilen og på den følgende omgang var det så Ricciardos tur - han drønede afsted for at opbygge et forspring, dykkede ind i pitten, stoppede ved teamet - der så fik den tanke, at det måske var en meget god idé hvis man også havde nogle dæk til ham. Så dem fandt de lige frem! Altså - Red Bull raceren holdt stille ganske lang tid - og mistede selvfølgelig føringen. Igen måtte han kæmpe, på super-soft dæk, for at nå op til Hamilton.
Ricciardo nåede også op til Hamilton, men han kom ikke forbi - og de dersens ultra-soft dæk holdt sådan set ganske fint i over halvdelen af løbet, så Hamilton skulle ikke have et ekstra pitstop. Resultatet blev at Hamilton vandt for første gang i år, foran en ganske skuffet Ricciardo, der heller ikke var begejstret med opbakningen fra teamet i Spanien. Dennegang var rasende.
Løbet blev startet under SC og der gik en syv - otte omgange inden det kom i gang. Og derfra gik der så stort set ingen tid, førend Palmer satte sin Renault i barrieren på langsiden inden han skøjtede hen til den kendte parkeringsplads St. Devote. Da løbet blev givet frit, gik der ikke længe inden også Raikkonen satte bilen i armco barrieren - han gjorde det ned ved Loews hårnålen og prøvede at fortsætte med vingen halvvejs skubbet ind under bilen. Sådan set var det nok meget fornuftigt, at han i stedet for at forlade en havereret bil, fik den kørt hen til et sted ved havnen hvor den ikke holdt i vejen.
Men der var mere drama. For Daniil Kvjat havde haft en rigtig dårlig start - og havde været i pit et par gange, inden han fik bilen til at fungere. Han var derfor sat ret meget tilbage. Han vil derfor gerne forbi nogle langsommere biler, for at komme på omgangshøjde med dem. Ved Café Rascasse synes russeren at der åbenbare sig et hul mellem barrieren og Magnussens Renault. Russeren forsøger på håbløs vis at presse sig igennem og de ender begge to i barrieren. Havde de været på omgangshøjde havde det måske bare været overoptimistisk, men når man er en omgang bagud i forhold til ham man overhaler, så gør man det ikke hvor der er en kvart chance for succes.
Kvjat måtte refærdigvis udgå, mens Magnussen fortsatte efter et pitstop. Men få omgange senere satte han selv bilen i barrieren nede ved Mirabeau, dermed var begge Renault racere ude af det løb. Ikke en god dag på næsten hjemmebanen.
Men folk var ikke færdige med at køre af. Maximilian Verstappen havde lavet flere næsten umulige overhalinger undervejs på sin tur op ad i tabellen, inden han tabte bilen sidelæns ind i barrieren på vej ind mod casinopladsen. Og så var der også lige de der Ikea-farvede Sauber racere. Teamet havde bestemt at Ericsson skulle forbi Nasr, men det var brasilianeren ikke enig i. Efter et par omgange hvor Ericsson fortsat blev holdt bag ved, blev han så edderspændt rasende at han forsøgte at overhale samme sted, hvor Kvjat og Magnussen havde deres rendes-vouz. Resultatet blev det samme - begge biler måtte en tur i pit, men der var for mange skader på bilen og de endte med at udgå begge - så havde de også mere tid til at hyggesnakke i teamet. En ting er, at Nasr ikke følger de ordrer der kommer fra teamet - og man forstår Ericssons frustration, men derfor er det stadig ikke tilladt at køre andre af banen. Det var måske ikke hensigten, men overhalinger i Rascasse har aldrig været oplagte!
Tilbage til resultatet - efter den glade Hamilton og den skuffede Ricciardo, kom en superglad Perez, der i den grad fik det optimale ud af løbet. Han holdt Vettel på afstand. Længere tilbage kom en velkørende Alonso, der længe havde holdt en haltende Rosberg bag sig. Nærmest på målstregen måtte Rosberg så også se sig slået af Hülkenberg. Den førende kører endte dermed på 7. pladsen. Efter ham fulgte Sainz, Button og Massa, der hev et enkelt point hjem til Williams på en ret skuffende dag.
Men underholdningen var i top. Det er den ikke hvert år, men i år var den. Ses til næste år!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monaco29/05/16 - Monaco - Formel 1 - FIA F1 |