Audi Sport TT Cup weekenden er opbygget med 50 minutter træning, 30 minutters kvalifikation, samt 2 løb på hver 30 minutters varighed.
Fredag eftermiddag var de 20 kørere på banen til træningen, og her viste Patrick rigtig gode takter. Med 5. hurtigste tid, var der virkelig fart over feltet, hvilket gav håb om rigtig gode resultater denne weekend.
Lørdag formiddag blev kvalikationen kørt, og her rakte det til 7. startposition til heat 1, hvilket må siges at være meget acceptabelt, da flere af kørerne der kvalificerede sig foran Patrick, allerede har erfaringer med bilen fra sidste sæson.
Det var derfor en meget fortrøstningsfuld kører der kørte ud på startgridden til løb 1 lørdag eftermiddag.
(Foto: Audi Sport)
Starten forløb alt andet end perfekt for den unge kører fra Esbjerg. Første omgang blev blot gennemført på 14. pladsen, men jagten på de forankørende blev sat ind. Det lykkedes også at erobre 1 placering inden at der blev sendt safety car på banen.
Da løbet var ved at blive gjort klar til at skulle frigives igen, overhørte en bagved liggende kører radiobeskeden fra løbsledelsen omkring safety car’en. Så mens der stadig var safety car, accelererede han med fuld kraft op i bagenden på Egsgaards bil og sendte den hvide og gule Audi Sport TT Cup racer med nummer 42 på siden direkte i muren, med store skader til følge. Patrick var derfor en meget irriteret, men heldigvis uskadt, og kunne stige ud af bilen uden en skramme.
At konkurrenten så fik en hård straf fra løbsledelsen efterfølgende, ændrede ikke på at den unge, danske kørers løb 1 var slut.
Efter løbet vurderede Audi’s mekanikere, at skaderne på bilen var så store, at de ikke ville kunne nå at lave dem til dagen efter.
I stedet fik Patrick en helt ny bil at køre, i farverne hvid og orange.
Teamet omkring Patrick fik derfor travlt med at flytte sponsorlogoerne over, så de stadig matchede.
Til løb 2 havde han også kvalificeret sig til 7. startplads, men vidste også på forhånd at det ville blive svært i en helt ny bil, som han ikke havde haft mulighed for at lære at kende. Selvom alle biler er ens, og serviceret af Audi Sport som gør meget ud af at bilerne teknisk set er helt ens, vil der altid være smånuancer mellem hver enkelt bil i kørestilen.
(Foto: Audi Sport)
Det blev til en bedre start denne gang, men med en del tumult foran, som Patrick måtte undvige, tabte han nogle placeringer i forhold til starten. Men første runde blev gennemført på 11. pladsen, hvilket trods alt var bedre end gårsdagens løb.
Herefter gik kampen ind på at genvinde placeringerne, hvilket også lykkedes allerede på løbets 4. omgang, hvor hele 2 konkurrenter blev passeret. De var dog hurtige til at slå tilbage, og med meget tæt kørsel og et par hjul udenfor banen, passede de igen den danske kører.
Mod slutningen af løbet blev omgangstiderne gradvist langsommere, hvilket gjorde at yderligere et par kørere kunne smutte forbi, inden at det ternede flag blev svunget efter 13 omgange.
Det var derfor en meget irriteret Patrick Egsgaard som kunne tage fra åbningsløbet med blot 7 point på kontoen ud af 50 mulige.
Der er stadig 6 weekender i sæsonen at der skal køres og Patrick viste, at når bagfrakommende problemer ikke pressede på bagkofangeren, var der masser af fart i den unge kører.
Derfor er der håb om en meget mere pointgivende weekend, når Audi Sport TT Cup kører igen 27.-28. Maj på Nürburgring, i forbindelse med 24 timers løbet på banen. Dog er det ikke selv Nordschleifen som de 20 kørere skal ud på, men i stedet en næsten identisk variant af banen, som den Formel 1 kører på, når de gæster banen i Eifel bjergene.
Patrick Egsgaard
Læs mere om: Patrick EgsgaardHockenheim08/05/16 - Hockenheim - Audi Sport TT Cup |