Jo, for ligesom i 2015 skulle der køres rallytest på vejene omkring Vejrum, og i 2016 udgaven havde 25 rally chauffører meldt deres ankomst, Lars Bjerrum/Hjerm og Henning Kristensen/Gudum skulle have de første prøvekilometer ind under køredragten, og dette helt på hjemmebane, da Bjerrum Biler var sponsor for arrangementet, og Lars Bjerrums firma på Bødkervej var løbets rally centrum.
(Foto: Post)
Vejret var med blå himmel og hvide skyer, helt i en FORD Puma ånd/farver, og efter vinterens ’tjek op’ af den hidsige Ford Puma Kit Car, så skulle de først prøvekilometer foretages på ’Vejrum’ prøven, den prøve er på 4200 meter hurtig/udfordrende asfalt, den skulle køres to timer først den ene vej, og så vendes om, og køres i modsat retning, med en indlagt pause derimellem.
(Foto: Post)
Pumaens rå indsugningslyd var rent guf for rallytilskuerne, og især på sådan en prøve, hvor rallybilen rigtig for lov at strække ben, og være en ’han’.
Prøven er det som i rally jargon hedder, svært at håndtere, prøven er hurtig men svært at dossere, mange små skæve hop i høj fart stiller store krav til chaufførens evner, jo højere fart på en prøve med svære sving kombinationer og niveauforskelle i områdets naturlige natur gør, at det er nemt at miste sekunder på sådanne hurtige passager, det er nemmere ’bare’ at accelerere imellem vinkelsving, denne her form kræver stort mod, på egne evner og at bilen ’hænger’ ved, når svinghastighederne er så høje.
De nye asymmetriske rallydæk fra Pirelli skulle også afprøves, og Lars kunne berette at de virkede helt efter hensigten, og bedre end det.
‘Efter planen startede vi forsigtigt ud og fik mere og mere fart i bilen. Det blev til i alt 7 gennemkørsler om formiddagen inden middagspausen hos Bjerrum Biler. Vores tider blev hele tiden forbedret, og vi fik mere og mere fart i kroppen. Efter en vinterpause uden at have siddet eller kørt i bilen i tæt ved 5 måneder, ja så skal man altså lige vende sig til accelerationen og de høje svinghastigheder, for ikke at tale om den korte bremselængde, sådan en hidsig Ford Puma Kit Car har’.
(Foto: Post)
’Selv om det kun var test, ja så kiggede vi prøvetider i forhold til vores konkurrenter i klassen. Her rakte tiden til 2. hurtigste kun overgået af ekstrem talentet Jacob Madsen i en Opel Adam R2. Jacob er en vanvittig dygtig chauffør, der kan holde nogle ekstreme høje svinghastigheder, så vi var faktisk godt tilfredse med kun at være 1 sekund efter ham. Jacobs bedste tid var 2.07 og vores var 2.08’. - udtalte Lars kort efter testens afslutning, disse tider gjaldt formiddagens prøve.
(Foto: Post)
Eftermiddagens prøve blev kun kørt engang for Bjerrums Motorsports tilfælde, for afstanden imellem kørslen til, på og over limit er knivskarp, på prøven om eftermiddagen lavede Lars en lille kørefejl , og de kørte lige i kanten af en mark. Desværre var marken pløjet, så de store jordknolde var inde og skubbe til Pumaens køler. Lars og Henning kørte til service og kunne konstatere, at der var et lille bitte hul i køleren, hvorfor de valgte at stoppe og ikke tage nogen risiko med en for varm motor, desuden gav formiddagens test svar nok: teamet er klar til sæsonen.
Alt i alt en super dag for Bjerrum Motorsport, teamet er topmotiverede til den nye sæson.
Allan Post Læs mere om: Lars Bjerrum |